KONTAKT Z DORADCĄ: +48 601 176 177 PN - PT: 7:00 - 22:00 SO - ND: 8:00 - 16:00


Kupujemy opony letnie


Idealna opona letnia powinna posiadać konstrukcję opartą na najnowszych technologiach, charakteryzować się stabilnością jazdy, szybko reagować na nagłe ruchy kierownicy, wytwarzać niskie opory toczenia, pozwalające obniżyć hałas i zużycie paliwa, gwarantować komfort jazdy, zapewniać dobre trzymanie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni oraz umożliwiać zatrzymanie samochodu na jak najkrótszym dystansie. Niestety nie istnieje chyba jeden model, który wygrałby wszystkie kategorie, dlatego każdy kierowca powinien dobrać charakterystykę konkretnej opony do samochodu oraz stylu jazdy. Jak tego dokonać?

Chcąc się upewnić jakie opony letnie warto wybrać, można prześledzić wyniki testów, które są systematycznie przeprowadzane przez wiele organizacji motoryzacyjnych, a których wyniki można znaleźć w czasopismach motoryzacyjnych, bądź też w Internecie, gdzie pojawiają się nie tylko rekomendacje specjalistów, lecz również opinie zwykłych użytkowników. Zestawienie tych dwóch stanowisk ze sobą, pozwoli z pewnością na dokonaniu obiektywnej oceny, a następnie przemyślanego zakupu.

Opony letnie z najwyższej półki, które królują we wszystkich testach, mimo że nie należą do najtańszych, to jednak są warte rozpatrzenia ze względu na osiągi i parametry, które sobą prezentują. Są one nieodzownym elementem aut sportowych, oraz wszystkich tych, które charakteryzują się dużą mocą silnika oraz osiągami. Ich założenie w aucie o niewielkiej mocy, które porusza się zazwyczaj po mieście, nie ma większego uzasadnienia. W znacznie słabszych pojazdach lub tych, które poruszają się tylko po mieście, a ich właściciele nie wykorzystują w pełni mocy swoich samochodów, w zupełności wystarczą popularne produkty rynku oponiarskiego. Wszystko zależy więc od rodzaju posiadanego pojazdu, stylu jazdy kierowcy oraz od przeznaczenia samochodu.

Dobór opon letnich dopuszcza większą dowolność stosowania zamienników rozmiarów, niż ma to miejsce w przypadku opon zimowych. Zazwyczaj letni komplet założony jest na felgi ze stopów metali lekkich, których średnica, jak też szerokość jest nieco większa, niż ta stosowana zimą. Większe koła i szersze opony nie zawsze poprawią trakcję, dlatego ze stosowaniem dużych rozmiarów nie warto nigdy przesadzać, w sporadycznych przypadkach można bowiem znacznie pogorszyć osiągi auta. Mimo możliwości założenia innego rozmiaru kół, dobór opon letnich nie może być przypadkowy, należy kierować się pewnymi wytycznymi, które zagwarantują taki sam, bądź też wyższy poziom bezpieczeństwa, który został ustalony przez producenta pojazdu. Należy pamiętać, by nie zakładać opon o parametrach niższych, niż ustalił to producent, chodzi m.in. o indeks prędkości. Tylko dobrze dobrana opona zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa dla kierowcy oraz jego pasażerów.

Wymiana opon sezonowych - dobór ogumienia do warunków panujących na drodze.

Wczesna wiosna lub późna jesień to momenty, w którym należy zmienić opony na takie, które będą dostosowane do pory roku, a tym samym do warunków, które w tym czasie panują na drodze. Coraz więcej kierowców posiada pełną świadomość, że taka zmiana jest konieczna. Jednak nie wszyscy są do końca przekonani, że jest to niezbędne. Dlaczego sezonowa wymiana opon jest tak ważna, i to nie tylko przy zmianie opon z letnich na zimowe, ale także w odwrotnej sytuacji, gdy nadchodzi wiosna, a na aucie założone są zwykłe "zimówki".

Zadaniem opony jest zapewnienie jak najlepszego kontaktu pojazdu z nawierzchnią, po której się  porusza. Od tego, jak wywiąże się z tej funkcji, zależeć będzie zarówno przyśpieszenie, droga hamowania, jak również prowadzenie samochodu. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że to ma to zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Aby opona mogła w pełni wywiązać się z powierzonego jej zadania, musi być optymalnie dobrana do pojazdu oraz warunków, jakie panują na drodze. W tym celu zakłada się opony letnie, gdy temperatura przekracza coraz częściej granicę 7 stopni Celsjusza, a zimowe, gdy utrzymuje się poniżej tego poziomu. Warto przyjrzeć się nieco bliżej temu zjawisku, by w pełni zrozumieć zasadność tych kroków.

Gdy na zewnątrz jest coraz cieplej, a samochód wyposażony jest jeszcze w opony zimowe, tracą one powoli swoje właściwości. Głównym powodem jest skład mieszanki, z której wykonana jest taka opona, zapewnia ona odpowiednią elastyczność w czasie mrozów, jednak podczas wysokich temperatur staje się po prostu zbyt miękka. Ci, którzy twierdzą, że skoro dobrze daje sobie radę w trudnym warunkach zimowych, to tym łatwiej poradzi sobie na nagrzanym asfalcie, są w błędzie. Po pierwsze, pod wpływem temperatury mieszanka gumowa staje się podatna na przebicie, nawet wjechanie w większą dziurę może spowodować pęknięcie powierzchni, jest też o wiele głośniejsza, zwiększa spalanie, negatywnie wpływa też na zachowanie auta, powodując wydłużenie drogi hamowania czy przechyły na zakrętach, które mogą doprowadzić do stracenia panowania nad kierownicą. Niezwykle szybko ulega też zużyciu, czasem wystarczy jedno poważniejsze hamowanie autem wyposażonym w system ABS, by po takim zatrzymaniu, zdarta punktowo opona, nie nadawała się już do dalszej jazdy.

Do analogicznej sytuacji dochodzi, gdy w czasie zimy, na pojeździe są założone opony letnie. W tych okolicznościach zdecydowanie więcej kierowców zdaje sobie sprawę z zagrożenia, jakie to powoduje. Na śliskiej nawierzchni, gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury, ogumienie letnie jest praktycznie bez szans w zestawieniu z oponami przeznaczonymi na sezon zimowy. Sprawiają, że niezwykle trudno zapanować nad pojazdem, który w awaryjnych sytuacjach po prostu nie reaguje na ruchy kierownicą, także droga hamowania bardzo niebezpiecznie się wydłuża.

Tylko najwyższej klasy opony sezonowe użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem potrafią zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa poprzez zapewnienie najlepszej przyczepności w danych warunkach klimatycznych. Składa się na to m.in. skład mieszanki, z której są wyprodukowane oraz kształt bieżnika. Konieczność stosowania opon sezonowych nie jest więc tylko chwytem reklamowym producentów ogu