OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
Model opony Hankook i*cept evo W310 zapewnia bardzo dobre parametry jezdne w różnych warunkach mogących wystąpić zimą. Kierowca ma poczucie kontroli nad samochodem na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni. Dodatkową zaletą opony jest wytrzymałość – odporność na uszkodzenia mechaniczne i szybkie zużycie. Model ściera się powoli i równomiernie. Konstrukcja bieżnika gwarantuje efektywne usuwanie wody i błota pośniegowego. Opona Hankook i*cept evo W310 wyprodukowane z zaawansowanej technologicznie mieszanki gumowej, która zachowuje odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach.
Winter i*cept evo to opona zimowa o sportowym wyglądzie do samochów sportowych i pojazdów o wysokich osiągach. Ta dynamicznie wyglądająca opona zapewnia doskonałe osiągi w warunkach zimowych. W oponie Winter i*cept evo wykorzystano asytmetryczny wzór bieżnika, aby zapewnić prawidłowe działanie w śliskich warunkach panujących podczas zimy, zarówno na nawierzchniach zimnych i mokrych, jak i pokrytych śniegiem i lodem.
Zaawansowana technicznie mieszanka, z której wykonano bieżnik, zwiększa osiągi w zimowych warunkach pogodowych, a zewnętrzny, podłużny blok żebra opony zapewnia doskonałą skuteczność hamowania i skręcania. Okiełznaj zimowe drogi dzięki innowacyjnej oponie Winter i*cept evo firmy Hankook.