OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na opony przystosowane do samochodów o ponadprzeciętnych osiągach, firma Falken pod koniec lutego 2016 zaprezentowała nowy model w swojej ofercie – oponę Falken Azenis FK510.Nowa opona została zaprojektowana z użyciem najnowszych osiągnięć technologicznych firmy Falken. Wszystko w celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i zachowania osiągów zarówna na suchej, jak i mokrej drodze. Specjalnie zaprojektowane rowki jeszcze lepiej odprowadzają wodę spod kół zapobiegając zjawisku aquaplaningu i jednocześnie gwarantując ciągły kontakt opony z nawierzchnią.
- Bieżnik opony został tak zaprojektowany, aby jego wzór zapewniał najkorzystniejsze rozłożenie docisku opony to szosy. Jednocześnie zastosowana do jego stworzenia technologia ACP wyraźnie poprawiła stabilność kierunkową, drogę hamowania oraz dynamikę jazdy na tej oponie. Mieszankę zastosowaną do stworzenia do tej opony uzyskano przy pomocy zaawansowanej nanotechnologii. Następstwem tego jest lepsza przyczepność oraz wydłużona eksploatacja opony. Nie bez znaczenia jest też elastyczność ścian bocznych zapewniających harmonijną, zbalansowaną reakcję na ruchy kierownicą, które szczególnie są ważne podczas pokonywania zakrętów i przy dużym obciążeniu. Znacznie też wzrósł dzięki temu sam komfort podróży. - Opona będzie dostępna na rynku od wiosny tego roku. Będzie dostępna w rozmiarach od 17” do 20” z indeksem prędkości Y. W każdym z tych rozmiarów będzie zastosowany rant ochronny dla felgi.