OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Opony nie mogą już być tylko przyczepne i trwałe, powinny jeszcze uwzględniać wymogi ekologii: oszczędzać paliwo i surowce, a także emitować podczas pracy minimum hałasu. Takie proekologiczne myślenie bliskie jest firmie Pirelli. Najnowsza propozycja tego producenta to opona Scorpion Verde, która już otrzymała pracę – znajdziemy ją seryjnie montowaną w Volkswagenie Touaregu II generacji, Audi Q5 (również przyszłościowym Q3), Mercedesie klasy M i Volvo XC60. Po tych autach można wnioskować, że Pirelli Scorpion Verde to opona przeznaczona do samochodów 4x4, ale o zastosowaniu typowo szosowym.
- Rzeczą, która najbardziej może zainteresować nabywców, to obietnica niższego spalania. Odpowiadają za to zredukowane opory toczenia. Nie da się, tylko po zmianie opon, zaoszczędzić 2 l/100 km, ale jeśliby potwierdziły się testy Pirelli, po każdej setce w zbiorniku może ubyć nawet o 3,9 proc. paliwa mniej, co przekłada się na odczuwalne 0,5 l/100 km. Za zmniejszeniem spalania idzie też niższa emisja CO2. Ale „czyste” opony to nie tylko oszczędność paliwa. Wykorzystywana do produkcji nowa mieszanka nie zawiera olejów aromatycznych, które mogą szkodzić środowisku.
- Oczywiście ważne jest wydłużenie życia opony i ograniczenie masy pojedynczej sztuki(w tym przypadku o 10 proc.). Jak zapewnia Pirelli wszystkie „zielone” korzyści nie wpłynęły negatywnie na osiągi opony. Testy na torze potwierdziły bardzo dobre trzymanie na mokrej nawierzchni, zaś jazda po suchym, cichą pracę i dobrą przyczepność. SCORPION VERDE to opona zaprojektowana dla nowoczesnych samochodów terenowych i osobowych z napędem 4x4, symbolizuje umocnienie się off road'owej gamy w ofercie Pirelli. Po raz kolejny Pirelli wprowadza na rynek oponę, spełniającą niezwykle zróżnicowane i wysokie wymogi branży motoryzacyjnej: bezkompromisowe i wszechstronne osiągi oraz parametry użytkowe przyjazne środowisku naturalnemu. Zachowano przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 50 / R20
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H