OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Yokohama to japońska firma, która powstała w 1917 roku. W latach 80. i 90. firma przeprowadziła szereg inwestycji, które pozwoliła jej stać się jednym z ważniejszych graczy na rynku opon. Obecnie firma jest siódmym, co do wielkości, producentem technologii gumowej i drugim dostawcą opon w Japonii. Opony Yokohama wykorzystywane są przez niektóre zespoły w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, serii Intercontinental Rally Challenge, a w latach 2004-2007 były stosowane w Formule TR 2000 Pro Series.
- Opona Yokohama Blue Earth ES32 to ekologiczny produkt, który zapewnia jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa. Nowoczesna konstrukcja opony sprawia, że samochód spala mniej paliwa (20% mniejsze opory toczenia od podobnego modelu Yokohama A.drive). Samochód na oponach Yokohama Blue Earth AE01 jest bezpieczny na mokrej nawierzchni. Nowoczesna konstrukcja modelu sprawia, że kierowca ma pełną kontrolę nad autem w trudnych warunkach. Model charakteryzuje się również cichą pracą i równomiernym, powolnym zużyciem.
- Koncepcja technologii BluEarth opiera się na przekonaniu, że opony powinny zapewniać kierowcom wygodę i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu, a jednocześnie mieć jak najmniejszy negatywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Wypracowana przez japońskich inżynierów nowoczesna technologia pozwala to osiągnąć poprzez obniżenie hałasu wydawanego przez oponę podczas jazdy do 70,1 dB, znaczące zmniejszenie zużycia paliwa poprzez redukcję masy opony o 17%, czy ograniczenie straty ciśnienia powietrza w oponie o 36%. Do produkcji opon BluEarth wykorzystano unikalną na skalę światową mieszankę wzbogaconą o olejek pomarańczowy, produkowany ze zużytej skórki tych owoców. Jego właściwości pozwalają na zwiększenie styku opony z powierzchnią, nawet tą z dużymi nierównościami.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 175 / 50 / R15
OPINII
OPINII