OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- W konstrukcji opony wykorzystano włókno aramidowe wysokiej gęstości, gwarantujące wyjątkową stabilność opony przy dużych prędkościach. Włókno aramidowe używane jest także do produkcji wyczynowego sprzętu sportowego jak rakiety do tenisa, kadłuby jachtów czy rowery górskie a także stosowane w aeronautyce czy w wojskowych kamizelkach ochronnych.
- Dzięki odporności na zmienne naprężenia, opasanie aramidowe zaciska czoło bieżnika bardziej niż barki opony. W rezultacie siła odśrodkowa jest efektywniej opanowywana i nacisk na podłoże jest rozkładany jeszcze bardziej równomiernie. Główną cechą włókna aramidowego jest też jego wysoka wytrzymałość na rozciąganie przy niskiej masie.
- Bieżnik, składający się z dwóch rodzajów mieszanki, to innowacja technologiczna oryginalnie opracowana na potrzeby opon wyścigowych.Strona zewnętrzna bieżnika jest wykonana z unikalnego, wzmocnionego sadzą elastomeru (opracowanego specjalnie na Le Mans 24 Hours), który zapewnia wyjątkową wytrzymałość opon w zakrętach. Natomiast wewnętrzna strona bieżnika, wykonana z elastomeru najnowszej generacji, charakteryzującego się dużą przyczepnością, pozwala oponie (na mokrej nawierzchni) rozcinać film wodny i zapewnia przyczepność poprzez przyleganie do najmniejszych nierówności drogi.
- Dzięki zastosowaniu najnowszego oprogramowania do cyfrowej symulacji konstruktorzy KUMHO doprowadzili do tego, że siły nacisku i w konsekwencji temperatura są rozkładane bardziej równomiernie na całym obszarze kontaktu z podłożem. Mimo tego że kształt powierzchni kontaktu opony z podłożem zmienia się na zakrętach, to obszar gumy pozostający na nawierzchni pozostaje taki sam. Dzięki stałej powierzchni kontaktu opon z nawierzchnią uzyskuje się niezmienną przyczepność opon podczas pokonywania zakrętów.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 255 / 55 / R20
OPINII