OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Opony Continental SportContact 6 zapewniają względem swoich poprzedniczki czyli ContiSportContact 5P lepszą precyzję prowadzenia o 14%, większą o 11% przyczepność na suchym, a o 2% na mokrym. W nowej oponie Continentala jest wiele nowatorskich i interesujących rozwiązań znanych chemikom co przełożyło się na wysokie osiągi nowej sportowej opony Continental.
- Na przyczepność opony samochodowej wpływ ma wiele czynników. Najważniejsze są oczywiście: konstrukcja bieżnika oraz użyta mieszanka. W obydwu kwestiach obserwujemy stały rozwój czego najlepszym dowodem jest porównanie pierwszych opon ContiPremiumContact do najnowszych ContiPremiumContact 5, które mieliśmy okazję opisać Wam jakiś czas temu. Trzeba jednak sobie uświadomić, że nie ma dobrych uniwersalnych rozwiązań i właśnie dlatego używamy opon letnich, zimowych, sportowych, a są też np. takie przeznaczone szczególnie na deszczową pogodę. Nowością jest sportowa opona Continental SportContact 6, która jest przeznaczona do samochodów osobowych o wysokich osiągach. Na jej przykładzie pokażemy problemy z jakimi muszą zmierzyć się inżynierowie i trudne decyzje, które musieli podjąć.
- Jak już wspomnieliśmy, wiele cech opony wzajemnie się wyklucza. Lepszą przyczepność można łatwo uzyskać kosztem szybszego zużycia bieżnika. Zwykle im bardziej zwiększy się sprawność odprowadzania dużej ilości wody, tym więcej traci się na przyczepności na suchym. Wreszcie: istnieje konflikt między precyzją prowadzenia, a przyczepnością, która ma duży wpływ na drogę hamowania. Okazuje się jednak, że wiele problemów udaje się rozwiązać i przykładowo SportContact 6 oferuje taką samą jak poprzednik wydajność na mokrym asfalcie przy zwiększonej przyczepności na suchym. Jak jest to możliwe?
- Opona składa się z kilkudziesięciu różnych składników, są to m.in. naturalna guma, oleje, silikon, sztuczne polimery i wiele, wiele innych. Od właściwej kombinacji zależy jak opona zachowuje się w określonych warunkach. Przykładowo: im więcej oleju, tym jest miększa, co np. pomaga przy niskich temperaturach. W przypadku Continental SportContact 6 użyto mieszanki ukrytej pod nazwą BlackChili. Zapewnia ona odpowiednią sztywność bloku gumy przy jednoczesnej wysokiej zdolności dopasowania się do nawierzchni drogi. Inżynierom udało się zwiększyć powierzchnię przylegania, co przekłada się na lepszą przyczepność.
- Continental SportContact 6 łączy rewelacyjną przyczepność, świetną precyzję prowadzenia, rewelacyjne osiągi i przewidywalność, które to cechy są bardzo ważne dla zaawansowanych i wymagających kierowców.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 255 / 35 / R19
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII