OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Na sezon zimowy 2022/23 koncern Falken proponuje dwie nowe opony: Eurowinter HS02 do samochodów osobowych oraz Eurowinter HS02 Pro do samochodów osobowych i SUV-ów. Nowa generacja charakteryzuje się oszczędnością zasobów i innowacyjnymi cechami technicznymi.
- Opona Falken EUROWINTER HS02 jest oferowana z symetrycznym, kierunkowym wzorem bieżnika w 76 rozmiarach o średnicy od 14 do 19 cali i profilu od 40 do 70 z indeksami prędkości T, H i V (do 190, 210 i 240 km/h). Dodatkowo jest jeszcze EUROWINTER HS02 Pro dla kierowców samochodów osobowych i SUV-ów, którzy mają wysokie wymagania związane z dynamiką jazdy: 87 rozmiarów o średnicach od 16 do 21 cali i profilach od 35 do 70 przeznaczonych do klas prędkości H, V i W (do 210, 240 i 270 km/h). Profil HS02 Pro jest asymetryczny. Oba modele już na pierwszy rzut oka zachwycają dynamiczną konstrukcją ścian bocznych, a HS02 Pro dodatkowo ma atrakcyjny wizualnie napis Nano-Black.
- Wyzwania związane z jazdą w zimnych porach roku muszą być zawsze pod kontrolą: o panowaniu nad pojazdem decyduje jego jedyne połączenie z nawierzchnią, czyli opona. Tu pojawia się nowa opona Falken EUROWINTER HS02 z symetryczną, kierunkową rzeźbą bieżnika w kształcie litery V. Taka konstrukcja umożliwia doskonałe odprowadzanie wody w obszarze styku z podłożem. W rozmiarze 205/55 R 16 bieżnik jest w stanie przemieścić 78 litrów na sekundę - a ta wartość techniczna oznacza w praktyce doskonałą ochronę przed aquaplaningiem.
- Osiągając 101 litrów na sekundę, HS02 Pro w testowym rozmiarze 245/45 R 18, który został zaprojektowany do wysokich wymagań wydajnościowych, radzi sobie z jeszcze większym odprowadzaniem wody. Asymetryczny wzór bieżnika tej opony wiąże się ze zrównoważonymi osiągami w każdych warunkach zimowych. Inżynierowie ds. rozwoju zoptymalizowali wewnętrzną stronę bieżnika, aby opona zapewniała bezpieczną jazdę po śniegu i błocie pośniegowym, a zewnętrzną, aby oferowała maksymalne osiągi na suchej i mokrej nawierzchni. Inteligentne współdziałanie obu obszarów bieżnika umożliwia sportową, precyzyjną jazdę z dużym marginesem bezpieczeństwa.
- Jako ważny element bezpieczeństwa opony zimowe muszą nie tylko dobrze radzić sobie na mokrej nawierzchni, ale także oferować doskonałe osiągi na ośnieżonych drogach. To wszystko zapewniają opony Falken EUROWINTER HS02 i HS02 Pro ze specjalnie ukształtowanymi lamelami Miura Ori 3D, które gwarantują niezawodną trakcję, a także bezpieczne hamowanie i krótką drogą hamowania. W oponie HS02 te wielokierunkowe rowki w centralnej części wzoru bieżnika zapewniają zwiększoną przyczepność na śniegu. Stopniowane krawędzie bieżnika 3D zapewniają silne wsparcie: zwiększają bowiem absorpcję śniegu przez bieżnik i tym samym poprawiają przyczepność. Równocześnie gradacja zapewnia lepsze samooczyszczanie.
- Ponadto w oponie Falken EUROWINTER HS02 zastosowano hybrydową konstrukcję lameli z zazębiającymi się trójwymiarowymi lamelami w strefie barku opony. Dzięki specjalnej aranżacji konstruktorom udało się tam zwiększyć sztywność bloków, a tym samym wyraźnie poprawić stabilność jazdy w obszarze granicznym. Dzięki inteligentnemu współdziałaniu różnych rodzajów lameli, Falken EUROWINTER HS02 osiąga doskonałe wyniki zarówno na ośnieżonych, jak i mokrych i suchych drogach.
- Wzór bieżnika HS02 Pro działa nieco inaczej w zależności od grupy docelowej. Dwa obwodowe rowki bieżnika poprzez swój zygzakowaty kształt generują dodatkowe krawędzie bieżnika, które zapewniają niezawodną trakcję na śniegu i błocie pośniegowym, poprawiają skuteczność hamowania i, co nie mniej ważne, sprzyjają bardzo dobrym właściwościom jezdnym. Po wewnętrznej stronie bieżnika znajdują się rowki bieżnika w układzie schodkowym. Taka konstrukcja zwiększa dobrą przyczepność na śniegu wspieraną przez niezawodne samooczyszczanie i zapewnia jednocześnie doskonałą przyczepność i bardzo precyzyjne prowadzenie na zaśnieżonych drogach.
- W połączeniu ze sprawdzoną technologią Advanced 4D-Nano Design zastosowaną przy tworzeniu mieszanki bieżnika, nowe opony zimowe Falken osiągają wyraźnie lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, nie tylko w porównaniu z poprzedniczką. Wreszcie Advanced 4D-Nano Design wpływa również korzystnie na oszczędność paliwa i żywotność opony dzięki niskim oporom toczenia i wysokiej odporności na ścieranie.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 275 / 50 / R19
OPINII