OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Opona posiada asymetryczny bieżnik opony tworzy dwie części – część zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza z nich tworzy możliwość dynamicznego pokonywania zakrętów. Druga zajmuje się szybkim odprowadzaniem wody spod opony, czyli dba o bezpieczeństwo kierowcy na mokrej drodze.
- Gęsto umieszczone w wewnętrznej części bieżnika rowki zapewniają oponie bardzo dobrą przyczepność na śniegu, a także niski poziom hałasu. Dodatkowo poprzeczne rowki i żebra w strefie zewnętrznej opony gwarantują jej odpowiednią ochronę przed aquaplaningiem i bardzo dobre osiągi na suchej nawierzchni. Bieżnik opony został skonstruowany w technologii IBS, która nadaje jej powierzchni oryginalny wygląd przypominający zarys muru ceglanego. To rozwiązanie sprawia, że opona posiada duży obszar styku opony z nawierzchnią (również na nierównej drodze), a co za tym idzie ma doskonałą przyczepność, stabilność i sztywność, które wpływają na dobrą sterowalność. Dużą zaletą opony jest też to, że jest produkowana z aktywnej mieszanki TDC, która jest wysoce odporna na działanie niskich temperatur panujących zimą.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 275 / 30 / R20
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII