OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Falken jest japońską marką opon, która należy do Ohtsu Tire & Rubber Company (część koncernu Sumitomo). Opony marki Falken są obecne na światowych rynkach od 1985 roku. W 1993 roku Falken zaprezentował pierwsze opony przeznaczone do sportowej jazdy i w produkcji takich specjalizuje się do dziś. Falken od lat obecny jest w sportach motorowych i odnosi w nich znaczące sukcesy. Opony japońskiej firmy dostarczane są do takich zawodów, jak The American Le Mans Series ALMS, Formula Drift Series, D1 Grand Prix czy British Drift Championship. Falken jest także jedną z wiodących marek opon w drifcie.
- Najwyższa odporność na zużycie i bezpieczeństwo w połączeniu z wysokim stopniem ekonomiczności były głównym założeniem przyświecającym inżynierom projektującym tę oponę. Model EUROALL SEASON VAN11 jest wyposażony w technologię Adaptive Constant Pressure (ACP) i dysponuje profilem bieżnika, który dzięki nowej metodzie symulacji zapewnia równomierną dystrybucję ciśnienia na całej powierzchni styku z podłożem.
- Profil ACP zwiększa stabilność utrzymania kierunku gwarantując przy tym jednolite zużycie całej opony. Symetryczny wizerunek profilu, niezależny od kierunku jazdy sprawia, że EUROALLSEASON VAN11 jest modelem bardzo trwałym i uniwersalnym. Opona ta to gwarancja doskonałej, niezmiennie dobrej trakcji, także przy poruszaniu się po śniegu i błocie. Te właściwości zapewnia duża liczba krawędzi chwytnych. Wysoką przyczepność i optymalną ochronę przed aquaplaningiem gwarantują z kolei duże rowki polepszające usuwanie wody.
- Podobnie, jak w modelu opon całorocznych do samochodów osobowych, także tutaj w mieszance materiałów zastosowano technologię Advanced 4D Nano Design i opracowano mieszankę gumy, zapewniającą najwyższy przebieg i efektywność oraz optymalną przyczepność na mokrej jezdni.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 225 / 55 / R17
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII