OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Falken jest japońską marką opon, która należy do Ohtsu Tire & Rubber Company (część koncernu Sumitomo). Opony marki Falken są obecne na światowych rynkach od 1985 roku. W 1993 roku Falken zaprezentował pierwsze opony przeznaczone do sportowej jazdy i w produkcji takich specjalizuje się do dziś. Falken od lat obecny jest w sportach motorowych i odnosi w nich znaczące sukcesy. Opony japońskiej firmy dostarczane są do takich zawodów, jak The American Le Mans Series ALMS, Formula Drift Series, D1 Grand Prix czy British Drift Championship. Falken jest także jedną z wiodących marek opon w drifcie. - Opony Falken stają się coraz popularniejsze wśród polskich kierowców. Zaskakują niezwykłością stylistyczną i rozlicznymi walorami technicznymi, zadowalającymi najwybredniejszych użytkowników najlepszych samochodów. Współpraca japońskiej firmy Falken ze światowym koncernem oponiarskim Goodyear, którego Falken jest częścią, z każdym nowym modelem potwierdza korzyści, jakie są udziałem użytkowników opon. Model Falken VAN01, opony skonstruowanej i wyprodukowanej do jazdy w każdych warunkach zimowych, jest tego najlepszym przykładem. - FALKEN EUROWINTER VAN01 powstała dzięki zastosowaniu nowoczesnych programów komputerowych i wysokiej jakości materiałów. Dzięki nowoczesnemu bieżnikowi, gwarantuje dobrą charakterystykę jazdy na wszystkich nawierzchniach. Opona zapewnia krótką drogę hamowania oraz precyzyjne sterowanie również na śliskiej, oblodzonej nawierzchni. Zmaksymalizowana powierzchnia styku zapewnia dłuższy czas eksploatacji oraz lepszą przyczepność. Poza tym opona FALKEN EUROWINTER VAN01 jest względnie niedroga. - Opona FALKEN EUROWINTER VAN01 została wyprodukowana z myślą o szczególnych potrzebach segmentu samochodów transportowych. Dzięki wykorzystaniu prostego opasania i płaskiego konturu, konstruktorom udało się w znacznym stopniu wydłużyć okres eksploatacji. Taka rzeźba bieżnika gwarantuje bardzo dobre rozłożenie nacisków, dzięki czemu bieżnik zużywa się równomiernie oraz zachowuje swoje właściwości na długi czas. Dodatkowo opona gwarantuje płynną i stabilną jazdę. Łatwiejsze sterowanie, nawet na nierównej nawierzchni, zapewniają mocne bloki na barkach. Dla zapewnienia bezpieczeństwa na mokrej drodze zastosowano szerokie wzdłużne kanały odwodowe, które sprawnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe z centralnej części opony. Ponadto specjalny system bocznych rowków redukuje zjawisko aqua i snowplaningu, dzieki czemu opona sprawdza się nawet w najtrudniejszych warunkach. - Opona FALKEN EUROWINTER VAN01 przystosowana jest również do jazdy na śliskiej drodze. Krawędzie klocków i bloków bieżnika wbijają się w podłoże zapobiegając w ten sposób poślizgowi. Oponę wyposażono również w dużą liczbę lameli, które gwarantują przyczepność na zakrętach oraz krótszą drogę hamowania. Do produkcji opony zastosowano specjalną mieszankę gumową z dodatkiem silikonu, gwarantując tym odpowiednią miękkość nawet przy niskich temperaturach. Guma jest także odporna na ścieranie. Opona FALKEN EUROWINTER VAN01 zapewnia również wysoki komfort jazdy. Przeplatające się pasy bieżnika sprawiają, że opona nie przenosi drgań oraz redukują powstawanie hałasu.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 65 / R16
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII