OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- SCORPION VERDE ALL SEASON to opona Pirelli Green Performance, która czerpie z najnowszych technologii, struktur i technik projektowania bieżnika, aby zapewnić niższe zużycie paliwa, ale także komfort i bezpieczeństwo na różnych nawierzchniach. Dzięki wysokiej stabilności bocznej oraz dobrej trakcji na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, SCORPION VERDE ALL SEASON sprawdza się jako opona całoroczna.
- Idealny wybór do pojazdów typu Crossover oraz SUVów. Opracowana z myślą o kierowcach poszukujących możliwości dłuższego przebiegu oraz dobrej pracy w warunkach off-road, bez uszczerbku dla wygody i bezpieczeństwa jazdy na każdej nawierzchni, i w każdych warunkach. Opona PIRELLI Scorpion Verde All Season jest ogumieniem całorocznym nalezącym wysokiej klasy Premium, przeznaczonym do nowoczesnych samochodów typu SUV. Opona wykorzystuje najnowsze technologie zapewniając znakomitą przyczepność i bezpieczeństwo użytkowania na każdej nawierzchni. Dzięki niskim oporom toczenia redukuje zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Mieszanka z której wytworzono Scorpion Verde All Season ma wysoką odporność na zużycie oraz generuje niewielki hałas podczas jazdy.
- Asymetryczny bieżnik zaopatrzony jest w szerokie rowki obwodowe redukujące podatność na aquaplanning oraz efektywnie odprowadzające błoto pośniegowe. PIRELLI Scorpion Verde All Season wykorzystywane jest na pierwszy montaż przez takie marki jak Audi, Porsche oraz koncern Volkswagena.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 285 / 50 / R20
OPINII