OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Model UHP to następczyni bieżnika HP3. Opona stanowi kontynuację serii Dynaxer wprowadzonej w 2000 roku jako flagowy model firmy. Oznaczenie UHP to skrót od Ultra High Performance czyli opona dla aut o najwyższych osiągach. Jak zapewnia producent, dzięki większej przyczepności nowe opony zapewniają krótszą drogę hamowania na nawierzchni mokrej ( 4,7 m) i suchej ( 1,5 m) . W porównaniu z oponą poprzedniej generacji marki Kleber, droga hamowania na mokrej drodze nowych opon jest krótsza o 13 proc. Ten wynik udało się osiągnąć dzięki nowej, opatentowanej mieszance gumy bieżnika i zastosowaniu w nim samoblokujących się lameli, które ograniczają odkształcenia opon podczas jazdy.
- Asymetryczny bieżnik z dwoma lub trzeba ciągłymi rowkami w zewnętrznej części wzmacnia przyczepność na zakrętach i efektywnie odprowadza wodę spod opony. Samoblokujące się lamele usztywniają bieżnik w obszarze kontaktu opony z podłożem i obniżają opory toczenia, co przekłada się na oszczędność paliwa. Nowy Dynaxer UHP może się więc pochwalić najwyższą klasą przyczepności na mokrej nawierzchni czyli A dla rozmiarów powyżej 16 cali. Dynaxer UHP na nawierzchni mokrej dysponuje jeszcze lepszymi parametrami, czego można się spodziewać już po rzeźbie jego bieżnika. Może nie wygląda on tak agresywnie, jak niektóre opony Klebera znane z ostatnich lat, ale to właśnie taki projekt najefektywniej odprowadza wodę spod koła.
- Na suchej drodze liczne krawędzie zapewniają wysoką przyczepność, natomiast centralny pasy odpowiadają za komunikację pomiędzy drogą a układem kierowniczym. Kleber Dynaxer UHP przeznaczona jest do samochodów miejskich, kompaktowych oraz minivanów o średnich i dużych mocach i pojemnościach silnika.
- Kleber to firma z ponad 100 letnim doświadczeniem w produkcji opon. Od kilkunastu lat jest częścią koncernu Michelin. Obecnie asortyment producenta pokrywa zapotrzebowanie głównych segmentów rynku, od aut osobowych po rolnicze. Marka współpracuje w wieloma producentami samochodów. Opony Kleber wielokrotnie znajdowały się w seryjnym wyposażeniu aut średniej i wyższej klasy.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 245 / 35 / R19
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H