OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Producent stawia sprawę jasno: nowe P Zero PZ4 to opony dla luksusowych limuzyn i samochodów sportowych z najwyższej półki. Producent sporo zaczerpnął ze swoich doświadczeń z Formuły 1 i zredukował wagę opon a także wzmocnił ich konstrukcję, szczególnie konstrukcję boków. Zgodnie z aktualnym trendem bieżnik został tak zaprojektowany, aby powierzchnia styku opony z asfaltem była jak największa. Ten zabieg powoduje dodatkową przyczepność przy starcie i hamowaniu. Zniwelowano też uginanie się opony na bokach co znacznie pomoże przy pokonywaniu zakrętów z wysoką prędkością.
- Opona Pirelli P Zero została zaprojektowana z myślą o najbardziej wymagających kierowcach. To produkt z górnej półki, którego podstawę stanowi zaawansowana nanotechnologia. Zastosowanie asymetrycznej rzeźby pozwoliło na poprawę ogólnych właściwości jezdnych. Bieżnik zbudowany jest z pięciu żeber złożonych z sekwencji prostych klocków z drobnymi nacięciami na krawędziach. Prosta linia poprzecznych krawędzi została specjalnie złamana ukośnymi klockami, aby zapewnić lepsze osiągi przy wyższych prędkościach. Wzdłuż opony przebiegają proste kanały. Ich zadaniem jest osuszanie bieżnika oraz ochrona przed zjawiskiem aquaplaningu. W celu wydłużenia przebiegów konstruktorzy zastosowali płaski profil, który zapewnia większą powierzchnię kontaktu z podłożem. Takie rozwiązanie umożliwia optymalne rozłożenie nacisków na całej płaszczyźnie opony. Samochód prowadzi się pewniej i płynniej. Dodatkowo zużycie bieżnika jest równomierne i powolne.
- Warto wspomnieć, że Pirelli oferuje w sprzedaży dwie wersje bieżnika w zależności od przeznaczenia. Dla limuzyn bok bieżnika jest nieco bardziej pocięty co ma redukować hałas, z kolei wersja sportowa ma bok lity, dzięki czemu opona jest jeszcze bardziej sztywna. W wersji P Zero Corsa bok bieżnika jest jeszcze bardziej sztywny. Podejrzewam, że przyjmie się na tych oponach nie jeździ, ale nie dla przyjemności powstała ta wersja, tylko dla osiągów i przyczepności. Dodatkowym atutem opony Pirelli P Zero jest atrakcyjny wygląd. Prosty i surowy wzór bieżnika jest wizytówką opon tej marki.
- Opona Pirelli P Zero zaliczana jest do segmentu Ultra High Performance. Zapewnia wysoką kontrolę trakcji nawet przy ekstremalnych prędkościach. Przeznaczona jest do użytku w samochodach o sportowym charakterze, zarówno w luksusowych sedanach, jak i coupe wyposażonych w silniki o bardzo dużej mocy.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 315 / 35 / R22
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII