OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Pirelli P7 Cinturato to nowoczesna, letnia opona klasy premium. Podobnie jak pozostałe modele z rodziny Cinturato, P7 stworzona jest z bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów. Równocześnie gwarantuje wysokie osiągi, bezpieczeństwo a także duży komfort podróżowania.
- Pirelli Cinturato P7C2 to najnowsza odsłona legendarnego modelu Pirelli Cinturato P7, który od lat znajduje się w czołówce najlepszych opon letnich high performance i cieszy się uznaniem wielu kierowców. To opona z segmentu premium, która nie tylko prezentuje najbardziej charakterystyczne cechy wyróżniające gamę Cinturato, ale także pokazuje, że dzięki nieustannym pracom inżynierów z włoskiej fabryki można jej walory jeszcze bardziej podrasować. Nowa wersja, tak jak i cała seria Cinturato to połączenie maksymalnych osiągów oraz gwarancji bezpieczeństwa na najwyższym poziomie, ale także dowód na to, że można tworzyć opony przyjazne dla środowiska zgodnie z ideą Green Performance. Cinturato P7C2 jest dedykowana jest dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy, pokonujących duże ilości kilometrów rocznie i ceniących pewne i komfortowe prowadzenie.
- W najnowszym bieżniku opony Pirelli zastosowano nowoczesną mieszankę gumową, w której składzie znajdują się sprecyzowane syntetycznie polimery o wysokiej masie cząsteczkowej, które umożliwiły poprawę drogi hamowania na suchej nawierzchni o 1,3% a na mokrej aż o 6,7% w porównaniu z poprzedniczką. Nowa receptura mieszanki o zwiększonej zawartości krzemionki oraz specjalny dodatek wpłynęły także na lepsze prowadzenie i poprawę przyczepności. Dodatkowo warto podkreślić, że specjalistą Pirelli udało się osiągnąć ten efekt bez wzrostu oporów toczenia, czyli wbrew panującemu przeświadczeniu, że dobra przyczepność nie idzie w parze z niskim poziomem oporów toczenia. Dodatkowo zmiana w konstrukcji opony polegająca na zmniejszeniu jej masy umożliwiła poprawę oporów toczenia o 12% względem poprzedniego modelu, a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa, według producenta nawet o 4% w 1 cyklu pomiarowym.
- Pirelli to znany, europejski producent wysokiej jakości opon dla wielu segmentów. Marka powstała w 1872 roku, a produkcja opon ruszyła już pod koniec XIX wieku. Dziś Pirelli zajmuje piąte miejsce pod względem obrotu na światowym rynku opon. Poza wysokimi parametrami trakcyjnymi modele Pirelli charakteryzują się wyjątkową estetyką wykonania oraz atrakcyjnym designem. Dzięki temu firma dostarcza opony między innymi dla najwyższych modeli Lamborghini.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 45 / R20
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII