OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Stworzona jako czołowa opona nowej generacji KUMHO ROAD VENTURE AT52 to opona do samochodów terenowych oraz SUV. Opona ta sprawdzi się również w autach o nieco bardziej wymagającym charakterze opona ma bardzo dobre wyniki wytrzymałościowe. Również na mokrej nawierzchni opona KUMHO AT52 zachowuje wysokie właściwości trakcyjne. Woda odprowadzana jest na zewnątrz za pomocą czterech szerokich kanałów znajdujących się w środkowej części opony. Dzięki specjalnemu wymodelowaniu działają szybko i sprawnie zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa.
- Pojazd nie traci przyczepności na mokrej nawierzchni zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na ostrych zakrętach. Opony KUMHO AT52 sprawdzają się nawet w ekstremalnych sytuacjach na drodze o każdej porze roku. Dodatkowym atutem opony jest oznaczenie M+S (MUD+SNOW) oznaczające możliwość użytkowania w każdych warunkach pogodowych.
- Opona została wykonana z nowoczesnej mieszanki. Zastosowana w oponie mieszanka gumowa gwarantuje duży przebieg, co przy niskiej cenie gwarantuje sporą redukcję kosztów eksploatacyjnych samochodu. KUMHO AT52 to dobry wybór dla kierowców, którym zależy na optymalnych właściwościach w dobrej cenie.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 275 / 65 / R18
OPINII
OPINII
OPINII