OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Opona Michelin Agilis Alpin została zaprojektowana w oparciu o szczegółową analizę potrzeb użytkowników samochodów transportowych. Na podstawie uzyskanych informacji konstruktorzy zadbali o poprawę bezpieczeństwa na mokrej i śliskiej drodze oraz zwiększenie przebiegów. Uzyskano również wyższy poziom komfortu jazdy, dzięki czemu opona Michelin Agilis Alpin sprawdza się również w transporcie osób. Przy projektowaniu profilu bieżnika zastosowano technologię Durable Contact Patch, która z powodzeniem stosowana jest w oponach ciężarowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu opona Michelin Agilis Alpin zyskała aż o 27% większą powierzchnię kontaktu z podłożem. W połączeniu z optymalnym rozłożeniem poszczególnych elementów rzeźby uzyskano odpowiedni rozkład nacisków oraz ochronę przed deformacją opony.
- Do produkcji bieżnika zastosowano mieszankę stworzoną na bazie technologii Durable Security Compound.Dzięki niej guma zachowuje elastyczność w niskich temperaturach oraz odporna jest na ścieranie. W efekcie udało się zwiększyć przebiegi o 20%. Opona zużywa się równomiernie i powoli, co gwarantuje dużą oszczędność. Konstruktorom udało się również zmniejszyć opory toczenia, a co za tym idzie zredukować zużycie paliwa. Dla zapewnienia bezpieczeństwa na mokrej i zaśnieżonej drodze zastosowano otwartą rzeźbę, która gwarantuje szybkie iskuteczne odprowadzenia wody i błota śniegowego oraz chroni przed zjawiskiem aquaplaningu. Duża liczba lamelek na powierzchni bieżnika zapewnia odpowiednią przyczepność na śliskiej, oblodzonej nawierzchni. Wzmocniona konstrukcja opony oraz specjalne tarcze na bokach gwarantują ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi.