OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Pirelli poszerzyło w 2013 roku swoją gamę zimowych opon klasy premium o model Sottozero 3. Zaledwie kilka miesięcy od premiery, najnowsza opona Pirelli już zyskała aprobatę najbardziej prestiżowych producentów samochodów takich jak Porsche czy Mercedes, którzy wybrali ją jako fabryczne ogumienie swoich pojazdów. Ponadto nowa opona zebrała liczne pochwały od międzynarodowych mediów za oferowane bezpieczeństwo i niezawodność.
- Winter Sottozero 3 to opona Ultra High Performance opracowana z myślą o samochodach wysokiej klasy, z silnikami o średniej i dużej mocy, zaprojektowana tak, by podkreślić ich sportowe cechy. Powstała w wyniku ścisłej współpracy pomiędzy Pirelli i jednymi z najbardziej prestiżowych producentów samochodów na świecie.
- Nowa opona przeszła testy w ekstremalnych warunkach zimowych we Włoszech, Austrii, Szwecji, Finlandii i Nowej Zelandii. Winter Sottozero 3 wyposażona jest w lamele 3D, które pozwalają na chwytanie większej ilości śniegu i tym samym poprawiają przyczepność na zaśnieżonych nawierzchniach. Również została zwiększona powierzchnia styku opony z podłożem, zapewniając jej lepszą przyczepność w każdych warunkach zimowych.
- W laboratoriach Pirelli dla Sottozero 3 opracowano innowacyjną mieszankę. Dzięki zawartości kilku zoptymalizowanych polimerów (które poprawiają mechaniczne, termiczne i dynamiczne właściwości gumy) zwiększono ogólne osiągi opony. W szczególności poprawione zostało trzymanie się drogi, nawet na mokrych i oblodzonych nawierzchniach, oraz właściwości jezdne.
Profil Winter Sottozero 3 został zaprojektowany tak, aby zapewnić dłuższą żywotność opony dzięki równomiernej powierzchni styku z nawierzchnią drogi. Bardziej zaokrąglony bark odprowadza większe ilości wody. Spore rowki charakteryzujące nową oponę również poprawiają odpływ wody na mokrej nawierzchni.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 245 / 40 / R19
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H