OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Bridgestone Blizzak LM001 jest kolejną, najmłodszą wersją znanej już w różnych modelach „LM”. Swoje poprzedniczki ma przewyższać skutecznością i uniwersalnością jazdy po śniegu oraz błocie pośniegowym. Wyposażona w lamele 3D oraz specyficznie wyprofilowane rowki, jest stworzona do jak najskuteczniejszego odprowadzania wody i śniegu oraz zmaksymalizowania przyczepności, jednocześnie skracając drogę hamowania. Lamele mają kształt trapezu, nie prostokąta, dzięki czemu mają jeszcze szybciej pozbywać się zawartości rowków. Budowa opony ma wspomagać również prowadzenie samochodu, pozwalać na wykonywanie mniejszych ruchów kierownicą.
- Jazda zimą wiąże się z radzeniem sobie ze zróżnicowanymi warunkami wywołanymi występowaniem gołoledzi, roztopionego śniegu, deszczu, a także z jazdą po suchej nawierzchni. Firma Bridgestone uwzględniła wszystkie te czynniki podczas tworzenia specyfikacji opony Blizzak LM001.
- Pod względem technologicznym, nowy model charakteryzuje się oryginalnym rysunkiem bieżnika z dużymi rowkami odpływowymi. Rozszerzają się one w miarę zbliżania się do barku bieżnika, co umożliwia między innymi skuteczniejsze usuwanie wody i śniegu, a w konsekwencji zwiększa przyczepność do jezdni. Te duże rowki w znacznym stopniu poprawiają właściwości trakcyjne opony na zaśnieżonej nawierzchni.
- Jeśli chodzi o usuwanie wody, warto zauważyć precyzję działania inżynierów firmy Bridgestone, którzy pokusili się nawet o zaokrąglenie narożników kostek bieżnika i połączeń z rowkami. Zbyt ostre kąty powodują zaburzenia krążenia wody i zakłócają dobre tempo jej usuwania. Zdaniem inżynierów firmy Bridgestone, ta drobna modyfikacja przynosi odczuwalne korzyści.
- Coraz częściej stosowane w oponach zimowych lamele 3D, które występują także w tym modelu. Mają one korzystny wpływ na przyczepność i właściwości jezdne. Firma Bridgestone poinformowała także o zwiększeniu odporności tej opony na zużycie.
- Model LM001 natychmiast przekonuje do siebie precyzyjną pracą i szybkością reakcji na wszystkich testowych nawierzchniach. Na nawierzchni pokrytej śniegiem opona oferuje doskonałe wyczucie podłoża, które wzbudza zaufanie dzięki dobrej współpracy z układami wspomagającymi jazdę (ESP i ABS).
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 205 / 60 / R16
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII