OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Fulda Kristall Montero to następczyni opony Fulda Kristall Gravito. Została wyposażona w nowoczesny bieżnik o kierunkowym wzorze, dzięki któremu udało się w znacznym stopniu poprawić kluczowe parametry opony. W porównaniu do swojej poprzedniczki Fulda Kristall Montero ma zapewnia większe bezpieczeństwo na mokrej i zaśnieżonej drodze. Głęboki kanał obwodowy oraz promieniowe rowki skutecznie usuwają wodę i błoto pośniegowe z centralnej części opony na boki. Dzięki temu bieżnik opony Fulda Kristall Montero ma bardzo dobry kontakt z podłożem. Kierunkowy wzór skutecznie zmniejsza ryzyko zjawiska aqua i snowplaningu. Powierzchnia klocków i bloków bieżnika pokryta jest sinusoidalnymi nacięciami lamelkowymi. W środkowej strefie mają większą amplitudę niż na bokach. Takie zróżnicowanie poprawia przyczepność i zapobiega ślizganiu się opon zarówno na śniegu, jak i lodzie.
- Konstruktorzy zadbali o zwiększenie przebiegów opony. W tym celu zastosowano wielokrotne załamania powierzchni bieżnika oraz optymalne rozmieszczenie klocków. Dzięki temu uzyskano optymalne rozłożenie nacisków oraz równomierne zużycie bieżnika. Mieszanka gumowa opony Fulda Kristall Montero wykorzystana do produkcji została oparta na związkach krzemu (Silica). Mieszanka jest elastyczna oraz odporna na niskie temperatury. Gwarantuje polepszenie parametrów jazdy na mokrej nawierzchni oraz niższe opory toczenia. Dla zmniejszenia poziomu emitowanego hałasu zastosowano podziałkę bloków bieżnika. Taka budowa sprawia, że opona Fulda Kristall Montero gwarantuje wysoki komfort akustyczny podczas jazdy.
- Fulda Kristall Montero to nowoczesna opona na sezon zimowy przeznaczona dla samochodów osobowych. Najlepiej sprawdza się w autach mało i średniolitrażowych, kompaktach i hatchbackach. Opona znalazła się w seryjnym wyposażeniu między innymi Citroena C3 oraz VW Polo. Białe litery na ścianie bocznej w rzeczywistości nie występują.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 185 / 70 / R14
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H