OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Firma Vredestein prezentuje na sezon zimowy 2020/2021 model WINTRAC, zimową oponę, która sprosta najtrudniejszym i najbardziej nieprzewidywalnym warunkom. Ten model bez trudu poradzi sobie z mokrą, zmrożoną i śliską nawierzchnią. Głównym założeniem inżynierów było zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa, wyjątkowych osiągów i bardzo dużej trwałości. Vredestein WINTRAC to zwycięzca w każdej kategorii.
- Opona Vredestein WINTRAC została opracowana przez globalne centrum badawczo-rozwojowe firmy Apollo Tyres zlokalizowane w holenderskim mieście Enschede. Precyzyjnie zaprojektowane boczne rowki na bocznej części bieżnika zwiększają stabilność opony, a optymalny kontakt z nawierzchnią zwiększa kontrolę i precyzję układu kierowniczego podczas pokonywania łuków.
- Specjalny skład gumy bieżnika poprawia charakterystykę opony w warunkach zimowych. Dzięki temu opona zapewnia bezkonkurencyjną trakcję. Doskonałe właściwości to po części efekt zastosowania innowacyjnej techniki mieszania, która umożliwia równoczesne mieszanie wstępne i krzemionkowanie. W rezultacie powstaje guma o bardzo wysokiej zawartości krzemionki.
- Opona charakteryzuje się agresywnymi, ostrymi liniami, które podkreślają jej solidność. Dzięki jednolitej części środkowej bieżnik w klasycznym kształcie litery V zapewnia większą sztywność. Opona Vredestein WINTRAC ma unikalne nacięcia geometryczne w środkowej strefie, które tworzą ciągły rowek centralny. Takie rozwiązanie zwiększa stabilność oraz precyzję działania układu kierowniczego, a co za tym idzie komfort prowadzenia samochodu. Opony Vredestein WINTRAC gwarantują doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.
- Zastosowanie długich lamelek o nierównoległym układzie ułatwia przebijanie warstwy utworzonej przez gołoledź, wodę lub śnieg. Lamelki mają urozmaicony kształt i różną głębokość. Ponadto są ułożone w różnych kierunkach. Ponadto, całkowita długość głębokich lamelek została zwiększona o ponad trzydzieści procent w porównaniu z modelem Vredestein WINTRAC. Optymalna ilość i ułożenie lamelek ustawionych wzdłużnie i poprzecznie sprawia, że model Vredestein WINTRAC oferuje bezkonkurencyjną trakcję i niezwykle krótką drogę hamowania na mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 205 / 55 / R16
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII