OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Hankook to firma, która pochodzi z Korei Południowej, a założona została w 1941 roku. Na początku swojej działalności przyjęła nazwę Chosun Tire Industrial Co. LTD, która w 1968 roku została zmieniona na Hankook. Opony marki montowane są na pierwsze wyposażenie w wielu różnych samochodach. Od roku 2004 Hankook współpracuje z niemiecką firmą Hamman Motorsport i od tego czasu mottem firmy jest "Driving Emotion".
- Opona Hankook Winter i*cept LV RW12 przeznaczona jest do samochodów dostawczych, dlatego musiała zostać zaprojektowana w taki sposób, by sprostać codziennej pracy przy dużym obciążeniu i w zimowych warunkach. Za sprawą wzmocnionej konstrukcji można cieszyć się dobrymi właściwościami przez wiele kilometrów.
- Opona jest wykonana z elastycznej, ale jednocześnie wytrzymałej mieszanki, która zużywa się powoli i zapewnia bardzo dobrą przyczepność w zimowych temperaturach. Dłuższe przebiegi to także zasługa dużej powierzchni styku z podłożem, która umożliwia lepsze rozłożenie nacisków.
- Trzy głębokie kanały obwodowe zapewniają odpowiednią kontrolę trakcji na mokrej i pokrytej śniegiem drodze. Woda i błoto są efektywne usuwane na boki, dzięki czemu bieżnik jest skutecznie osuszany. Rzeźba gwarantuje bezpośredni kontakt z podłożem oraz ochronę, przed aqua i snowplaningiem.
- Powierzchnia bieżnika modelu Hankook RW12 jest pokryta gęstą siecią lameli, która wgryza się w podłoże zwiększając stopień kontroli nad samochodem w zimowych warunkach.
- Dzięki zastosowaniu stalowego opasania wewnątrz opony oraz wzmocnienie ściany bocznej zmniejszono ryzyko odkształceń i pęknięć. Nawet w przypadku najechania na krawężnik gruba warstwa gumy na krawędzi opony chroni ją przed przetarciem.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 215 / 70 / R15
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII