OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Firma Nexen to koreański producent opon z ponad 60-letnią tradycją. Nazwa Nexen to połączenie dwóch słów: next i century, co oznacza następny wiek i doskonale oddaje ideały firmy w dążeniu do produkcji nowoczesnych opon. Producent nieustannie dąży do rozwoju i dostosowuje się do wymagań rynku, min. poprzez produkcję opon sportowych i do samochodów luksusowych, które są coraz bardziej popularne. Opony Nexen sprzedawane są w ponad 120 krajach na całych świecie.
- WINGUARD WT1 to nowość firmy NEXEN na sezon zimowy 2016 dla segmentu dostawczego zaliczana do klasy ekonomicznej. NEXEN WINGUARD WT1 gwarantuje wyważone osiągi na każdym rodzaju zimowej nawierzchni. Nawet przy maksymalnym obciążeniu zapewnia dobrą przyczepność i precyzyjne sterowanie. Nowoczesna rzeźba gwarantuje płynne sterowanie, krótka drogę hamowania oraz stabilizację toru jazdy. NEXEN WINGUARD WT1 posiada wytrzymały bieżnik, zapewnia przejechanie wielu tysięcy kilometrów.
- Opona NEXEN WINGUARD WT1 została stworzona z myślą o zmiennych warunkach atmosferycznych charakterystycznych dla klimatu Europy Środkowej. Powierzchnia bieżnika jest pokryta nacięciami lamelkowymi, co poprawia charakterystykę jazdy na oblodzonej nawierzchni. Krawędzie lamelek wbijają się w podłoże, dzięki czemu opona nie ślizga się w miejscu podczas ruszania i przyśpieszania. Opona zapewnia również krótką drogę hamowania. Bardzo dobrze zachowuje się na mokrej i zaśnieżonej drodze. Bieżnik zaopatrzono w w szerokie kanały obwodowe o dużej przepustowości. W połączeniu w bocznymi rowkami gwarantują szybkie usuwanie wody i błota śniegowego na boki. Bieżnik ma stały kontakt z podłożem, dzięki czemu opona chroni przed zjawiskiem aqua i snowplaningu. - Nawet podczas jazdy w głębokich kałużach czy zalanych koleinach NEXEN WINGUARD WT1 zapewnia pełną kontrolę trakcji. Podczas jazdy na śniegu, za pewne prowadzenie odpowiadają solidne klocki i bloki bieżnika o ostrych krawędziach. W oponie NEXEN WINGUARD WT1 konstruktorzy zastosowali płaski profil opasania. Na krawędziach umieszczono dodatkową ilość gumy. To zapewnia ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz odpowiednie rozłożenie nacisków na całej płaszczyźnie bieżnika. Opona zużywa się równomiernie oraz zachowuje swoje właściwości przez długi okres eksploatacji. Na barkach opony zastosowano mocne bloki o różnej szerokości, które zapewniają lepszą stabilność jazdy oraz redukcję szumów i drgań powstających podczas toczenia.
- Opona zimowa NEXEN WINGUARD WT1 przeznaczona dla samochodów dostawczych, lekkich ciężarówek, minibusów oraz VANów. Może być montowana na wszystkich osiach pojazdu, ale szczególnie polecana jest do stosowania na osi napędowej. Na boku opony widnieją oznaczenie M+S. Są one potwierdzeniem wysokich osiągów na śniegu i błocie. NEXEN WINGUARD WT1 jest oszczędnym rozwiązaniem dla segmentu komercyjnego. Zapewnia długie przebiegi za nieduże pieniądze.