OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Uniroyal Rain Max 3 to opona letnia średniej klasy(medium). Uniroyal to marka, która należy do koncernu Continental. Uniroyal specjalizuje się w produkcji opon deszczowych, co podkreśla parasol umieszczony w logo firmy. Przeznaczona do vanów i lekkich samochodów dostawczych, ma zapewniać doskonałe właściwości jezdne tak na mokrych, jak i na suchych nawierzchniach.
- Uniroyal Rain Max 3 to opona letnia średniej klasy przeznaczona do vanów oraz samochodów dostawczych. Model zapewnia optymalne parametry trakcyjne na mokrych, jak i na suchych nawierzchniach. Wysoki poziom bezpieczeństwa w połączeniu z niskim zużyciem sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie do użytku komercyjnego.
- Uniroyal Rain Max 3 to nowoczesna opona deszczowa, która powstała na bazie wieloletnich badań. Inżynierowie marki Uniroyal zauważyli, że aż 27% wszystkich wypadków i uszkodzeń wiąże się z podróżowaniem na mokrej nawierzchni. W związku z tym zaprojektowano konstrukcję złożoną z żeber i podłużnych rowków do produkcji, której zastosowano wysokiej jakości mieszankę gumową. Tworzywo znacząco zwiększa przyczepność na śliskiej drodze. Skraca drogę hamowania oraz redukuje opory toczenia, równocześnie zapewniając długie przebiegi. Zaawansowana rzeźba umożliwia wyrównywanie poziomu sztywności w obrębie całego bieżnika. Dzięki temu opona zużywa się równomiernie, co gwarantuje jednolite właściwości przez długi czas.
- Odporność na aquaplaning to zasługa trzech, głębokich kanałów obwodowych połączonych z rowkami w kształcie strzałek. System sprawnie usuwać wodę spod powierzchni opony oraz redukuje turbulencje powstające podczas przepływu cieczy przez rzeźbę bieżnika. Dzięki temu jada nawet w głębokich kałużach jest stosunkowo cicha i komfortowa. Wysoka stabilność trakcji oraz przyczepność na suchym podłożu to zasługa sztywnych i szerokich barków.
- Uniroyal Rain Max 3 to wysokiej klasy opona dostawcza, gwarantująca wysokie walory trakcyjne. Odpowiednie parametry w połączeniu z niskim zużyciem sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie do użytku komercyjnego
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 175 / 65 / R14
OPINII