OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Nowością na sezon zimowy 2020/2021 z firmy Firestone, która należy do koncernu Bridgestone jest nowy bieżnik WINTERHAWK 4. Firestone rzuca wyzwanie zimie z nowymi, ulepszonymi oponami zimowymi Firestone Winterhawk 4. Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii lameli, Winterhawk 4 dokonuje skoku w przyszłość w zakresie osiągów, bezpieczeństwa i trwałości. Pozostaje tylko zrelaksować się i cieszyć się pięknem zimowego pejzażu.
- Doskonała trakcja w warunkach zimowych jest kombinacją 3 elementów: ilości lameli, siły tarcia oraz zdolności wgryzania się w śnieg. Opona Firestone Winterhawk 4 posiada te elementy zapewniające doskonałą kontrolę prowadzenia na oblodzonych lub pokrytych śniegiem drogach.
- Prezentowany model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika. W przypadku opon zimowych nie jest to żadnym zaskoczeniem, ponieważ tego typu rozwiązanie doskonale sprawdza się w trudnych warunkach drogowych i jest najczęściej stosowane w oponach zimowych.
- Lepsze osiągi w deszczu i błocie pośniegowym uzyskano dzięki zaawansowanej budowie rzeźby bieżnika Winterhawk 4. Duża liczba rowków oraz jednakowa głębokość bieżnika na całej jego powierzchni wspomagają usuwanie wody czy błota pośniegowego z centralnej części bieżnika, dzieki czemu zwiększa się przyczepność a zmniejsza ryzyko poślizgu.
- Dynamiczna Analiza Śladów wykorzystana w projektowaniu bieżnika pozwoliła zachować równowagę między ilością klocków i rowków bieżnika. Wynikiem tego jest optymalna sztywność, zwiększona żywotność i tak samo dobra przyczepność w zimowych warunkach nawet w 3 czy 4 sezonie użytkowania opony.
- Winterhawk 4 to nowa generacja opon zimowych Firestone opracowana na podstawie doświadczeń kierowców. Dzięki lepszej przyczepności oraz skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni potwierdzonej oceną B na etykiecie europejskiej w połączeniu z umiarkowaną ceną ogumienie to ma szansę zyskać sporą popularność.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 215 / 55 / R18
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H