OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Goodyear Cargo Ultra Grip to opona transportowa na sezon zimowa klasy premium (wysokiej). Goodyear to producent opon, który jest jedną z największych firm w branży. Opona Cargo Ultra Grip gwarantuje dobrą charakterystykę jazdy w każdych zimowych warunkach. Zapewnia precyzyjne sterowanie oraz przyczepność nawet przy maksymalnym obciążanie. Opona jest również cicha, co gwarantuje wysoki komfort podczas jazdy.
- Opona Goodyear Cargo Ultra Grip została wyprodukowana dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych opatentowanych przez markę Goodyear. Jedną z nich jest zastosowanie stalowej konstrukcji plecionki onazwie UNISTEEL. W ten sposób udało się zwiększyć nośność opony oraz poprawić odporność na odkształcenia. Do produkcji bieżnika zastosowano mieszankę gumową wysoce odporną na niskie temperatury. Guma najlepiej sprawdza się w temperaturze poniżej +7 stopni Celsjusza. Jest odporna nazużycie oraz redukuje opory toczenia. Opona Goodyear Cargo Ultra Grip gwarantuje odpowiednią kierowalność nawet na mokrej nawierzchni. Wyposażono ją w kierunkowy bieżnik oraz trzy wzdłużne rowki. Rzeźba zapewnia szybkie odprowadzanie wody i błota pośniegowego na boki oraz wysoką ochronę przed zjawiskiem aquaplaningu. Opona ma stały kontakt z drogą, dzięki czemu oferuje bezpieczeństwo nawet podczas ulewnego deszczu i dużych opadów śniegu.
- Równie dobrze opona Goodyear Cargo Ultra Grip radzi sobie na suchej nawierzchni. Duże klocki w strefie barków gwarantuję precyzyjne sterowanie, stabilną trakcję oraz boczną przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Aby poprawić osiągi na śliskiej drodze, powierzchnię klocków i bloków bieżnika pokryto gęsto ułożonymi nacięciami lamelkowymi. Zwiększają one liczbę ostrych krawędzi bieżnika,dzięki czemu opona zapewnia dobrą kierowalność, dynamiczne ruszanie i przyśpieszanie oraz krótką drogę hamowania. Opona Goodyear Cargo Ultra Grip jest również cicha. Kształt rowków i klocków w środkowej strefie redukuje powstawanie drgań oraz szumów.
- Goodyear Cargo Ultra Grip to opona zimowa dla samochodów dostawczych, minibusów oraz lekkich ciężarówek. Opona przystosowana jest do jazdy na każdej nawierzchni. Gwarantuje bezpieczeństwo oraz oszczędność. Została wyposażona w specjalne otwory do kolcowania, które umożliwiają jazdę nawet na oblodzonej drodze.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 225 / 55 / R17
OPINII