OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Niemiecki koncern Fulda na sezon letni 2017 wprowadził na rynek nową oponę z segmentu Ultra High Performance SportControl 2, będącą następczynią znanej i cenionej przez kierowców SportControl, w której zastosowano konstrukcję nowoczesną technologię progresywnych bloków bieżnika.
- Nowa opona Fulda SportControl 2 pozwala na jeszcze bardziej precyzyjną jazdę sportową, dzięki zastosowaniu konstrukcji z polepszonymi progresywnymi blokami bieżnika. Mieszanka na bazie krzemionki oraz nowy system rowkowania zapewniają zwiększoną przyczepność oraz skrócenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Nowoczesny, lekki karkas zaprojektowany komputerowo, redukuje opory toczenia, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa oraz emisję CO2, jednocześnie wydłużając okres użytkowania.
- W oponie Fulda SportControl 2 zastosowano nowoczesną konstrukcję, która wykorzystuje progresywne bloki na całej szerokości bieżnika. Celem takiej budowy jest zapewnienie odpowiedniej sztywności oraz optymalnego rozkładu sił pomiędzy oponą a drogą. Tym samym opona oferuje kierowcom bardzo dobrą przyczepność i łatwość prowadzenia.
- Dla każdego kierowcy prowadzenie auta w deszczu oznacza szczególne wyzwania. Najnowsza Fulda, skonstruowana z nowoczesnej mieszanki gumowej na bazie krzemionki ma za zadanie zapewnić optymalne rozpraszanie i usuwanie wody spod opony, zwiększając tym samym przyczepność auta podczas podróży w deszczu.
- Opona, dzięki zastosowanej mieszance oraz lekkiej konstrukcji, charakteryzuje się obniżonymi oporami toczenia. To pozwala na mniejsze straty energii związane z deformacją i co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa.
- Dzięki połączeniu konstrukcji opony oraz wzoru bieżnika, zapewniającego odpowiedni nacisk oraz dystrybucję ciśnienia, opona zużywa się powoli, co w efekcie daje komfortową jazdę, obniżając poziom hałasu.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 40 / R18
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H