OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
W 2019 roku debiutuje nowa generacja opon Ultra High Performance (UHP) z koncernu Goodyear - Eagle F1 Asymmetric 5. Projektując najnowocześniejszą, wszechstronną oponę letnią inżynierowie marki wykorzystali technologie, które umożliwiają istotną poprawę parametrów hamowania na mokrej nawierzchni i prowadzenia na suchej, bez kompromisów pod względem poziomu hałasu oraz komfortu jazdy.
- Kluczem do wszechstronności nowego produktu Goodyear ma być dopracowana mieszanka, która ma zapewnić dobre osiągi na mokrej nawierzchni bez kompromisów w zakresie trwałości oraz zachowania na suchej nawierzchni. Mieszanka została opracowana szczególnie z myślą o deszczowych warunkach, ale nie zapomniano przy tym o odpowiedniej sztywności i wytrzymałości – parametrach istotnych w czasie jazdy po suchej nawierzchni, przy wysokiej temperaturze otoczenia. Dzięki temu nowe opony Goodyear oferują krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
- Rewolucyjną technologią zastosowaną w oponach Eagle F1 Asymmetric 5 jest Active Braking. Jej idea polega na zwiększeniu powierzchni kontaktu z podłożem podczas hamowania. Innymi słowy: gdybyśmy wyobrazili sobie przekrój przez oponę w trakcie gwałtownego hamowania, to modele konkurencji w takiej chwili przybiorą kształt „beczki”. Ulegną więc deformacji, ale w niekontrolowany i niepożądany sposób.
- Nowe ogumienie Goodyear w takich samych warunkach również ulegnie odkształceniu, ale w taki sposób, że „spęcznienie” nastąpi w miejscu styku z podłożem – a to pozwoli na wspomniane zwiększenie powierzchni kontaktu z jezdnią, czyli skrócenie drogi hamowania – nawet o 4 proc. na mokrej nawierzchni, w porównaniu z poprzednią generacją tej serii opon.
- Kolejna nowość z technologii, którą zastosował producent w swym produkcie, to Power Cushion. Idea tego rozwiązania polega na sztywnym połączeniu karkasu i bieżnika opony, co skutkuje mniejszym jej ugięciem w trakcie gwałtownych manewrów (np. w trakcie nagłego omijania przeszkody). A mniejsze ugięcie to bardziej precyzyjne prowadzenie i lepsza trakcja, szczególnie na suchej nawierzchni.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 225 / 40 / R18
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H