OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Firestone, amerykańska marka opon należąca do koncernu Bridgestone jest znana z wytrzymałych i niezawodnych produktów. W 2020 roku wprowadziła na rynek pierwszą w swojej ofercie całoroczną oponę do aut dostawczych i lekkich ciężarówek Vanhawk Multiseason. Najnowszy model w ofercie Firestone zapewnia niskie zużycie paliwa i został opracowany z myślą o optymalnej pracy przez cały rok. Opona Vanhawk Multiseason to idealne rozwiązanie dla małych i średnich flot oraz indywidualnych kierowców aut dostawczych, którzy szukają optymalnych produktów i chcą maksymalizować efektywność swoich biznesów.
- Firestone Vanhawk Multiseason gwarantuje optymalne spalanie, co potwierdza etykieta UE z oznaczeniem klasy C dla większości rozmiarów. Osiągnięcie takich parametrów było możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednio sztywnego bieżnika. W jego konstrukcji dopracowano krawędzie i lamele, dzięki czemu Vanhawk Multiseason zapewnia również świetne parametry podczas jazdy zimą, potwierdzone oznaczeniem trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF) oraz M + S (błoto i śnieg).
- Firestone Vanhawk Multiseason posiada bardzo dobre parametry przyczepności na mokrej nawierzchni. W większości rozmiarów posiada klasę B na etykiecie UE. Wyśmienity parametr to zasługa wzoru bieżnika z podłużnymi rowkami, które pozwalają na maksymalnie skuteczne odprowadzenie wody. W procesie produkcji opony zastosowano także innowacyjną, nanoselektywną technologię, która gwarantuje lepsze osiągi na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 65 / R16
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII