OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Nowością niemieckiego koncernu Fulda na sezon zimowy 2016 jest opona Kristall Control HP2 przeznaczona dla aut o wysokich osiągach. W nowej oponie będącej następczynią popularnej i zdobywającej wysokie wyniki w testach Kristall Control HP, zastosowano szereg nowoczesnych ulepszeńi, tworzących produkt, na którym kierowcy mogą polegać w każdych zimowych warunkach.
- W oponie Kristall Control HP2 zastosowano nową technologię „Snow Catcher”. Sensem tej technologii jest fakt, że nic tak dobrze nie klei się do opony jak śnieg. Środkowe rowki bieżnika tworzą połączoną sieć w centralnej części bieżnika, która wgryza się w śnieg podczas jazdy. W rezultacie opona posiada lepszą przyczepność na ośnieżonej nawierzchni.
- Technologia trójwymiarowych lameli „Bubble Blades” zapewnia dobrą równowagę między przyczepnością, a trakcją na śniegu i lodzie oraz niezbędną stabilność prowadzenia. Dzięki temu ogumienie pozwala zachować maksymalną kontrolę nad pojazdem i sprawnym hamowaniem. Nowe zimowe opony Fulda wyróżniają się dużą liczbą lameli, wykazujących się działaniem samoblokującym, które dodatkowo generują wiele krawędzi tnących, poprawiających przyczepność na śniegu.
- Lamele typu „Bubble Blades” posiadają w części środkowej zaokrąglony występ. Dzięki takiej konstrukcji podpierają się one wzajemnie pod działaniem dużych sił, na przykład podczas hamowania czy pokonywania zakrętów na suchej nawierzchni. W rezultacie bloki bieżnika zyskują niezbędną stabilność dla zapewnienia doskonałych parametrów hamowania i precyzyjnego kierowania.
- Kristall Control HP2 posiada krzemionkową mieszankę bieżnika, która zapewnia oponie przyczepność w niższych temperaturach, co ma bezpośrednie przełożenie na lepszą kontrolę nad pojazdem w warunkach zimowych. Fulda Kristall Control HP2 wyróżnia się nie tylko doskonałym prowadzeniem zimą, lecz także imponującymi przebiegami. Dzięki płaskiej i szerokiej powierzchni styku, więcej gumy ma kontakt z nawierzchnią drogi. Oznacza to bardziej równomierne rozłożenie siły nacisku, co wydłuża żywotność opony.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 195 / 50 / R16
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII