OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Nowością marki Barum na sezon zimowy 2021/2022 jest nowa SnoVanis 3. To opona zimowa klasy ekonomicznej do samochodów dostawczych, która dzięki poprawionemu bieżnikowi i najnowszym technologiom pozwala na jeszcze lepsze osiągi w umiarkowanych cenach. Barum jest marką wchodzącą w skład koncernu Continental. Dzięki zastosowaniu najnowszych programów komputerowych konstruktorzy opracowali bieżnik gwarantujący wysokie parametry trakcyjne oraz krótszą drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni. Opona Barum SnoVanis 3 zachowuje doskonałą przyczepność i stabilność jazdy. Wykorzystano w niej nowy kształt konturu, który zapewnia większą powierzchnię styku opony z podłożem. Jest bezpieczna i ekonomiczna.
- Jedną z największych zalet opony Barum SnoVanis 3 są jej bardzo wysokie przebiegi. Bieżnik został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej rozłożyć nacisk, zapewnić równomierne zużycie opony oraz wysoką stabilność jazdy. W tym celu wykorzystano proste opasanie i płaski kontur. Gwarantuje on redukcję odkształceń oraz zmniejsza ryzyko poślizgu. Centralne pasy bieżnika zostały przesunięte tak, aby nachodziły na siebie. Dodatkowo odpowiedni rozkład nacisku na nawierzchnię sprawia, że bieżnik długo zachowuje swoje właściwości. Opona bardzo dobrze radzi sobie zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni.
- Opona Barum SnoVanis 3 posiada szerokie wzdłużne kanały odwodowe, które sprawnie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe ze środkowej części opony. Taki system zapewnia stabilność i kontrolę podczas jazdy na wprost oraz na zakrętach. Model wyposażono również w układ rowków redukujący zjawisko aquaplaningu. Krawędzie kanalików w części barkowej rozbijają warstwę wody i usuwają ją na boki zapobiegając w ten sposób poślizgowi. Model Barum SnoVanis 3 wyposażono również w większą liczbę lameli i krawędzi, które gwarantują przyczepność i kontrolę pojazdu w trakcie hamowania. Przeplatające się pasy bieżnika sprawiają, że opona charakteryzują się dużą sztywnością wzdłużną i poprzeczną. Dzięki takiej architekturze uzyskano wysoką stabilność oraz kontrolę trakcji na śniegu i lodzie.
- Opona Barum SnoVanis 3 przeznaczona jest dla samochodów typu van, dostawczych oraz minibusów. Zapewnia świetną kontrolą na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni nawet z dużym załadunkiem. Dzięki wytrzymałości i długiej żywotności idealnie nadaje się do zastosowań handlowych. Barum SnoVanis 3 to opona zimowa stworzona po to, aby zagwarantować kierowcom samochodów dostawczych najwyższy poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni i przy niskich temperaturach. Ten model opony zimowej charakteryzuje się krótką drogą hamowania i znacznie redukuje ilość zużywanego paliwa.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 215 / 65 / R15
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII