OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Continental na sezon 2017/2018, wprowadził do oferty zimową oponę WinterContact TS 860 S. Model przeznaczony do samochodów z silnikami o dużej mocy to rozszerzona wersja opony WinterContact TS 860, która zwyciężyła w wielu niezależnych testach.
- Koncern po zbadaniu wielu czynników zbadał, że kompresja śniegu w bieżniku oraz liczba krawędzi są kluczowymi czynnikami wpływającymi na przyczepność i przyspieszenie na zaśnieżonych drogach. Dzięki specjalnej konstrukcji lameli zwiększających przyczepność, bieżnik WinterContact TS 860 S pozostaje elastyczny w czasie jazdy, umożliwiając większą adaptację opony do zaśnieżonego podłoża. Dodatkowo rowki śniegowe poprawiają zbieranie i kompresję śniegu w głównych rowkach wzdłużnych.
- Nowość niemieckiego producenta posiada szersze oraz większe bloki na zewnętrznym barku, co zwiększa sztywność poprzeczną i powierzchnię kontaktu z nawierzchnią. W efekcie kierowca uzyskuje maksymalną kontrolę oraz precyzję prowadzenia podczas pokonywania zakrętów na suchych zimowych drogach. Bloki żebra bieżnika są rozdzielone tylko cienkimi bocznymi rowkami, które tworzą sztywne żebro umożliwiające przenoszenie większych siły na suchych zimowych drogach - co prowadzi do zwiększenia skuteczności hamowania podczas dynamicznej sportowej jazdy.
- Dzięki wzmocnionej konstrukcji WinterContact TS 860 S charakteryzuje się wyższą trwałością i odpornością na obciążenia niż standardowe modele. Co więcej, model charakteryzuje się niskimi oporami toczenia, a co za tym idzie zapewnia oszczędność paliwa.
- WinterContact TS 860 S została zaprojektowana z myślą o najlepszych sportowych samochodach o dużej mocy silnika. Dzięki zmodernizowanemu bieżnikowi i wzbogaconej o krzemionkę mieszance gumowej dobrze radzi sobie na ośnieżonych nawierzchniach. Dodatkowo zapewnia wysoką precyzję w relacji między kierownicą a oponą i maksymalny poziom bezpieczeństwa, nawet w trudnych warunkach pogodowych oraz przy wysokich prędkościach.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 265 / 35 / R19
OPINII