OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Continental ContiCrossContact Winter to opona zimowa dla samochodów z napędem na cztery koła, zaliczana do klasy premium (wysokiej). Produkt koncernu Continental, ContiCrossContact Winter, zapewnia bardzo dobrą kierowalność i krótką drogę hamowania na zaśnieżonej i mokrej nawierzchni. Dzięki optymalnej rzeźbie bieżnika skutecznie chroni przed zjawiskiem aquaplaningu. Konstruktorom udało się również obniżyć opory toczenia, co spowodowało zredukowanie poziomu hałasu.
- Continental ContiCrossContact Winter swoje wysokie osiągi zawdzięcza odpowiednio zaprojektowanemu bieżnikowi. Inżynierom firmy Continental udało się zoptymalizować działanie sił bocznych na zewnętrzną stronę opony. Odpowiadają za to duże, podwójne bloki umieszczone na zewnętrznej stronie, które przenoszą obciążenie. Uzyskano w ten sposób pewne i stabilne prowadzenie. Opony Continental ContiCrossContact Winter bardzo dobrze zachowują się nawet na grubej warstwie ubitego śniegu. Na całej powierzchni bieżnika umieszczono liczne lamele. Po zewnętrznej stronie znajdują się specjalne sinusoidalne lamelki, które zapewniają lepsze wgryzanie się w podłoże. Po wewnętrznej stronie bieżnika znajdują się lamele o kształcie schodkowatym. Ich zadaniem jest stabilizowanie bloków bieżnika. W ich wnętrzu zbiera się śnieg, dzięki czemu opona staje się sztywniejsza. Kształt nacięć jest jednak dobrany w taki sposób, aby nie dostawały się do środka nawet małe kamienie, które mogą uszkodzić bieżnik. Opona posiada również na całej powierzchni więcej krawędzi, które poprawiają trakcję w każdych zimowych warunkach.
- ContiCrossContact Winter redukuje również zjawisko aquaplaningu. Za szybkie odprowadzanie wody odpowiadają szerokie kanały obwodowe. W połączeniu z rowkami na barkach opony sprawnie transportują wodę i błoto pośniegowe na zewnątrz, zapewniając bezpośredni kontakt powierzchni opony z podłożem. Optymalnie dobrane składniki mieszanki gumowej i odpowiedni rozkład nacisków zapewniają niskie opory toczenia, a co za tym idzie, wysoki komfort akustyczny i równomierne zużywanie się bieżnika.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 295 / 40 / R20
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H