

OPINII

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
Do budowy bieżnika opony Goodyear Cargo Marathon użyto specjalistycznej mieszanki krzemionkowej, która została dodatkowo wzbogacona polimerem kauczukowym. Dzięki temu opona uzyskuje niezwykle wysoki poziom przyczepności. Właściwość ta zostaje zachowana nie tylko na suchej, ale i na mokrej, czy lekko zaśnieżonej nawierzchni. Jest ona dodatkowo wzmacniana przez czterożebrowy wzór bieżnika, który odpowiada również za precyzję prowadzenia. Owa konstrukcja powoduje także wyrównanie nacisku opony Goodyear Cargo Marathon na powierzchnię, dzięki czemu nie tylko poprawia trakcję w każdych warunkach, ale także przedłuża żywotność opony. Aby jeszcze bardziej poprawić zachowanie opon Goodyear Cargo Marathon na mokrych nawierzchniach i lepiej zapobiegać zjawisku aquaplaningu, wprowadzono system szerokich rowków obwodowych oraz specjalnych nacięć. Te ostatnie usztywniają klocki bieżnika, dzięki czemu znacząco wzrasta kierowalność.
W tej oponie zastosowano również wzmocnienie z jednego z najbardziej wytrzymałych materiałów – nylonu. Dzięki temu opona Goodyear Cargo Marathon jest bardzo odporna na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Bezpieczeństwo jazdy wzrasta także dzięki szerokiemu obszarowi styku opona – nawierzchnia, który pomaga utrzymać stabilność jazdy, bez względu na warunki. Aby podnieść komfort jazdy klocki bieżnika zostały ustawione w sposób, który minimalizuje hałas na zewnątrz i wewnątrz pojazdu, a kąt nachylenia ścianek rowków sprawia, że wszelkie zanieczyszczenia w formie stałej np. kamienie, są samoczynnie usuwane z bieżnika.
Opona Goodyear Cargo Marathon jest przeznaczona do lekkich ciężarówek i samochodów dostawczych. Dzięki jej unikalnym właściwościom w zakresie przyczepności i zapobiegania aquaplaningowi, może być też stosowana przy lekkim zaśnieżeniu. Dodatkowym atutem jest wysoka trwałość i odporność na uszkodzenia.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 65 / R16

OPINII

OPINII

OPINII

OPINII

OPINII

OPINII