OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Koncern Bridgestone przedstawił nowość na sezon 2020/2021, oponę Duravis All Season, który będzie dostępna w sprzedaży od sierpnia. Bridgestone została stworzona specjalnie dla małych i dużych flot, a także dla prywatnych właścicieli samochodów dostawczych. Nowy bieżnik Duravis All Season koncernu Bridgestone powstał z myślą o małych i średnich flotach oraz ma być idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą maksymalizować wydajność swoich działań, korzystając z tych samych opon przez cały rok.
- Duravis All Season posiada wysokie w swojej kategorii parametry przyczepności na mokrej nawierzchni potwierdzone klasą A na etykiecie UE. Właściwości te są wynikiem zastosowania głębokich rowków, które mają pozwalać na skuteczniejsze odprowadzanie wody, a także zoptymalizowanego rozkładu nacisku. To właśnie ta cecha opony ma pozwalać uzyskać optymalne parametry jazdy na śniegu i zwiększoną odporność na zużycie.
- Model Bridgestone DURAVIS All Season posiada oznaczenie 3 Peak Mountain Snow Flake (3PMSF) oraz oznaczenie M+S (błoto i śnieg), które potwierdzają, że model jest w pełni gotowy na zimowe warunki. Udoskonalone parametry to wynik zastosowania kierunkowego wzoru bieżnika, a także nowej konstrukcji karkasu. Swoje parametry podczas jazdy na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni model DURAVIS All Season ma zawdzięczać innowacyjnej, nanotechnologii wykorzystanej w produkcji mieszanki gumy.
- Ciągle ewoluujący rynek motoryzacyjny, nowe wymagania logistyki miejskiej, a także naciski ze strony unijnych regulacji w zakresie spalania oznaczają coraz to nowe wyzwania dla małych i dużych przedsiębiorców posiadających floty samochodowe. Oponę DURAVIS All Season zaprojektowano z myślą o tym, by minimalizować koszty eksploatacji dzięki możliwości korzystania z jednego, wytrzymałego modelu przez cały rok.
- Nowo opracowana i specjalnie wzmocniona ściana boczna opony ma powodować uniknia uszkodzeń o krawężnik i zredukować koszty napraw, ale także ograniczać potencjalne przestoje w użytkowaniu pojazdu. Sztywniejszy bieżnik rewolucyjną mieszanką ma gwarantować także większą odporność opony na ścieranie. Aby dodatkowo ograniczyć koszty operacyjne, nowa opona Bridgestone posiada odpowiednio zoptymalizowaną konstrukcję, która ma zmniejszać opór toczenia.