OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Firma Riken pochodzą z Japonii, zaś opony produkowane są w Europie. Pierwsze wyroby pojawiły się w 1958 roku i zostały wyprodukowane przez spółkę Riken Rubber Industry. Marka współpracuje obecnie z francuskim koncernem Michelin. Pierwszym rynkiem, które poznały opony Riken spoza Japonii były Stany Zjednoczone. Następnym rynkiem, który chcieli zdobyć właściciele firmy, był Stary Kontynent. W ten sposób koncern stał się jednym z głównych graczy na rynku oponiarskim. Dzisiaj marka Riken jest jedną z cenionych firm produkujących ogumienie klasy budżetowej. Osoby, które decydują się na wybór tych opon kierują się głównie ceną, jednak ich wykonaniu nie można nic zarzucić, a nawet więcej - można tylko chwalić producentów, że minimalizując koszt produkcji proponują swoim klientom rewelacyjne opony w tak niskiej cenie.
- RIKEN CARGO WINTER to zimowa opona klasy ekonomicznej dla rynku aut dostawczych. Opona RIKEN CARGO WINTER gwarantuje dobrą charakterystykę jazdy na każdym rodzaju nawierzchni. Mocny bieżnik radzi sobie zarówno na zaśnieżonej, jak i oblodzonej drodze. Specjalny, nowy system rowków pomaga zachować pełną kontrolę trakcji podczas jazdy w głębokie wodzie i warstwie błota pośniegowego. Ponadto opona zapewnia długi okres eksploatacji.
- Opona RIKEN CARGO WINTER została stworzona z myślą o ekstremalnych, skandynawskich warunkach zimowych. Konstruktorzy zastosowali w niej lekko kierunkowe ułożenie klocków. Taka rzeźba szczególnie dobrze radzi sobie na mokrej drodze. Trzy wzdłużne, szerokie kanały obwodowe zapewniają efektywne usuwanie wody i błota śniegowego z powierzchni styku opony z podłożem. Koncepcja otwartych barków przyczynia się do szybszego osuszania bieżnika oraz zapewnia samooczyszczanie się opony. Dzięki temu zredukowano ryzyko zjawiska aqua i snowplaningu, a opona lepiej przenosi ruchy kierownicy na drogę.
- Taki efekt uzyskano również dzięki zastosowaniu klocków bieżnika o nieregularnych, ostro zakończonych krawędziach. W czasie jazdy na grubej warstwie śniegu wbijają się one w nawierzchnię blokując tym samym możliwość ślizgania się kół w miejscu. Konstruktorzy zastosowali również wzmocnioną budowę ściany bocznej. Krawędzie opony chronione są przed uszkodzeniami mechanicznymi przez dodatkową warstwę gumy oraz specjalne, trójkątne nacięcia. Do produkcji bieżnika zastosowano przyjazną dla środowiska mieszankę gumowej, w której zrezygnowano z toksycznych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Dodatek krzemionki w tworzywie zapewnia optymalną elastyczność w niskich, zimowych temperaturach. Ponadto mieszanka jest odporna na zużycie, co w połączeniu z odpowiednim rozłożeniem nacisków zapewnia wydłużenie żywotności oraz zachowanie właściwości opony przez cały okres eksploatacji.
- Opona RIKEN CARGO WINTER przeznaczona jest na sezon zimowy dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek. Sprawdza się zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas jazdy na autostradzie. Dzięki wydłużonej żywotności i niskiej cenie spełnia podstawowe wymogi segmentu komercyjnego.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 195 / 70 / R15
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII