OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Continental ContiSportContact 5P gwarantuje szerokie korzyści pod względem przyspieszania, hamowania i prowadzenia. Duża powierzchnia przylegania bieżnika zapewnia maksymalne przenoszenie sił. Dwa wytrzymałe centralne żebra asymetrycznego bieżnika zapewniają optymalną przyczepność w każdych warunkach. Struktura bloków na zewnętrznym barku opony oznacza dobre przenoszenie sił bocznych. Ma to bezpośredni wpływ na prowadzenie, ponieważ ruchy kierownicy przenoszone są szybko i efektywnie.
- Continental ContiSportContact 5P doskonale sprawdzą się w takich autach jak np. Audi TT RS czy Mercedes AMG C 63, spełniając wymagania kierowców, którzy gustują w szybkiej i dynamicznej jeździe. Opona jest wykorzystywana i szczególnie polecana przez nadwornych tunerów prestiżowych marek takich jak: ABT tuner Audi, TECHART tuner Porsche, LORNISER tuner Mercedes, AC-Schnitzer tuner Bmw.
- Ogumienie ContiSportContact™ 5 P jest indywidualnie dostosowane do specyficznych wymagań związanych z montażem na przedniej lub tylnej osi. Precyzja prowadzenia i maksymalna przyczepność w każdych warunkach pozwalają w pełni wykorzystać możliwości pojazdu. Opony ContiSportContact™ 5 P umożliwiają nie tylko szybką jazdę, ale i szybkie hamowanie. Dlatego są zalecane przez czołowych ekspertów.
- Krótsza droga hamowania w każdych warunkach pogodowych. Podczas hamowania mieszanka gumowa wykorzystana w oponie generuje naturalną częstotliwość drgań. Polimery krótkołańcuchowe w mieszance opony ContiSportContact™ 5P reagują na tę częstotliwość hamowania, a tym samym zapewniają optymalne pochłanianie energii. Powstałe w ten sposób ciepło skraca drogę hamowania na mokrych i suchych nawierzchniach.
- Znakomita przyczepność i bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów. Konstrukcja makrobloków zewnętrznego barku bieżnika gwarantuje większą powierzchnię styku bieżnika, dzięki czemu opona może optymalnie dostosować się do nawierzchni drogi. ContiSportContact™ 5P oferuje lepszą przyczepność, a tym samym wyższy poziom bezpieczeństwa podczas pokonywania zakrętów.
- Mniejsze zużycie paliwa i większe przebiegi.Przy stałej prędkości, wibracje w mieszance są znacznie mniejsze. Polimery długołańcuchowe w mieszance wydajniej uwalniają zgromadzoną energię, znacznie zmniejszając opór toczenia. Dzięki temu opona ma lepsze własności trakcyjne i nie nagrzewa się co daje nam gwarancję większych przebiegów i mniejszego zużycia paliwa.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 325 / 40 / R21
OPINII