OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- W Firestone jeszcze bardziej zainteresowano się potrzebą właścicieli samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek. Tego typu pojazdy przez cały rok poddawane są zróżnicowanym wyzwaniom. Częsta jazda na krótkich odcinkach, miejskie korki i manewrowanie na ciasnych parkingach to część codziennych, intensywnych czynności. W takich warunkach niezbędne okazują się wytrzymałe opony, które nie tylko zapewniają dobre parametry, ale także zmniejszają zużycie paliwa. Właśnie, dlatego w Firestone opracowano nową generację opony Vanhawk 2.
- W 2 generacji opony Vanhawk ulepszyliśmy parametry poprzedniczki i zachowaliśmy bardzo wysoki stosunek parametrów jezdnych do ekonomii eksploatacji w szczególności do długich przebiegów. Opona Vanhawk 2 jeszcze lepiej od wcześniejszej wersji spisuje się podczas opadów deszczu, a także ogranicza zużycie paliwa.
- Firestone VanHawk to letnia opona do samochodów dostawczych, małych ciężarówek i minibusów. Nadaje się zarówno do transportu towarowego i osobowego. Sprawdza się na długich i krótkich dystansach. Spełnia wysokie wymagania stawiane oponom wykorzystywanym w segmencie komercyjnym. Jest wytrzymała, bezpieczna i ekonomiczna.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 175 / 75 / R16
OPINII