OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Opona GENERAL GRABBER AT/3 sprawdza się zarówno w terenie jak i na utwardzonych drogach. Charakteryzuje się wysoką przyczepnością oraz optymalnymi parametrami trakcyjnymi. Specjalna wzmocniona budowa zapewnia bezpieczeństwo nawet w niebezpiecznych terenowych sytuacjach. Opona GENERAL GRABBER AT/3 oferuje doskonałą przyczepność i hamowanie zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni. Sprawdza się na wszystkich rodzajach podłoża. Dzięki nim w każdej chwili możemy skręcić z autostrady i cieszyć się jazdą po bezdrożach. Podczas jazdy terenowej niezwykle istotna jest przyczepność i kontrola trakcji na zróżnicowanym podłożu. Pojazd wyposażony w opony GENERAL GRABBER AT/3 bez problemów poradzi sobie zarówno na gładkich, skalistych jak i piaszczystych nawierzchniach.
- Opona równie dobrze sprawdza się na zwykłych, utwardzonych drogach. Czyni to z niej produkt uniwersalny. W oponie GENERAL GRABBER AT/3 wykorzystano kilka innowacyjnych technologii, które znacząco poprawiły właściwości opony. Jest poliestrowa osnowa radialna, która zapewnia wysoką wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne i trwałość opony. Budowa typu ShoulderLock zapewnia o 40% szersze barki opony, dzięki którym samochód prowadzi się pewnie i precyzyjnie podczas jazdy na wprost.
- Równie dobrze opony radzą sobie podczas pokonywania zakrętów. Wzmocniono również budowę ściany bocznej opony. Krawędzie bieżnika są odporniejsze na ścieranie, co skutkuje długimi przebiegami. Dodatkowym atutem jest zastosowanie podwójnego stalowego opasania. Unikalna rzeźba bieżnika opony GENERAL GRABBER AT/3 wyposażona została w liczne kanały, które skutecznie radzą sobie z wodą i błotem. Solidne klocki na całej powierzchni bieżnika mają specjalny profil, który zapewnia równomierne zużycie. Wyposażono je również w dodatkowe nacięcia, które zwiększają przyczepność na asfalcie oraz skalistym podłożu.
- GENERAL GRABBER AT/3 to całoroczna opona terenowa. Przeznaczona jest w jednakowym stopniu do jazdy szosowej i terenowej. Bardzo dobrze radzi sobie w samochodach wielozadaniowych, które używane są zarówno do przemieszczania się jak i do prac w terenie.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 285 / 50 / R20
OPINII