OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Opona Michelin Latitude Cross została wykonana ze specjalnej mieszanki „Terrain proof”, której skład wzorowany był na oponach przemysłowych. Zachowują one dużą odporność na ścieranie, nawet na kamienistym czy żwirowym podłożu. Ma to gwarantować wytrzymałość i trwałość, szczególnie podczas jazdy „off-road”. Opona Michelin Latitude Cross zachowuje długą żywotność, nawet eksploatowana na różnorodnych typach dróg czy przy pełnym obciążeniu (laweta, przyczepa). Agresywnie ukształtowany bieżnik opony Michelin Latitude Cross został wyposażony w dużą ilość krawędzi atakujących. Ta „chwytająca błoto” konstrukcja opon Michelin Latitude Cross ma za zadanie zapewniać optymalną trakcję i przyczepność nie tylko na normalnej drodze, ale także na luźnych nawierzchniach czy błocie, a nawet na mokrej trawie.
- Aby zwiększyć poziom komfortu akustycznego i bezpieczeństwa biernego zastosowano technologię „Silent Tread Design”. Opiera się ona na innowacyjnym kształcie klocków bieżnika, który ma zapewniać płynność kontaktu opony z nawierzchnią. Dzięki temu klocki nie uderzają o powierzchnię, a związany z tym charakterystyczny dla opon terenowych hałas zostaje zredukowany.
- W testach Michelin Latitude Cross okazała się równie cicha co Michelin Latitude Tour HP, która przeznaczona jest głównie do jazdy szosowej. Dodatkowo asymetryczny wzór bieżnika z systemem krzyżujących się nacięć i rowków, ma stanowić system odprowadzający wodę spod powierzchni opony i zapobiegający zjawisku aquaplaningu.
W użytkowaniu letniej opony Michelin Latitude Cross powinien zostać zachowany następujący stosunek: 65% warunki „on-road”, 35% warunki „off-road”. Dodatkowym atutem opony Michelin Latitude Cross jest niska emisja hałasu oraz wysoki poziom komfortu podróżowania.