OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Starannie opracowany asymetryczny wzór bieżnika wewnątrz i na zewnątrz również zwiększa właściwości ochronne przed aquaplaningiem w oponie Nokian iLine. Polerowane główne rowki ułatwiają również usuwanie wody. Zoptymalizowana, otwarta struktura przy ujściu głównych rowków zwiększa ich objętość, dzięki czemu ochrona przed aquaplaningiem jest jeszcze większa.
- Nowa opona Nokian iLine wykazuje mniejszy opór podczas toczenia i wysoką odporność na zużycie dzięki kilku technologicznym innowacjom. Podobne do powierzchni na piłeczce golfowej półkuliste wgłębienia na ścianach poprzecznych żeber schładzają oponę. Nowa technologia Silent Groove Design (technologia cichych rowków) zmniejsza opór powietrza i zwiększa zasięg pojazdu poprzez mniejsze zużycie paliwa.
- Struktura boków poprzecznych żeber również kontroluje hałas podczas toczenia pojazdu wewnątrz i na zewnątrz. Wgłębienia prowadzą strumień powietrza, usuwając fale dźwiękowe spowodowane krawędziami rowków poprzecznych, co z kolei chroni przed nieprzyjemnym gwizdem.
- Nowa mieszanka bieżnika Nokian iLine Silica jest umiejętnym połączeniem bezpieczeństwa i ekologii. Olejek sosnowy który wzbogaca mieszankę na bazie krzemionki, co gwarantuje znaczącą przyczepność na mokrej nawierzchni we wszystkich warunkach. Olejek sosnowy skutecznie zmniejsza temperaturę mieszanki gumy poprzez redukcję tarcia spowodowanego przez ruch międzymolekularny. Opona Nokian iLine wytrzymuje dłużej i lekko się toczy, zużywa mniej paliwa i redukuje szkodliwe emisje.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 175 / 70 / R14
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H