OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Do produkcji opony GEOLANDAR A/T G015 zastosowano mieszankę gumową o dużej odporności na ścieranie oraz wysokie temperatury. Tworzywo zachowuje odpowiednią sztywność, a jednocześnie posiada właściwości antypoślizgowe. Kolejnym zabezpieczeniem jest wewnętrzne, stalowe opasanie, wzmocniona konstrukcja ściany bocznej oraz poprawiona budowa stopki. Dzięki temu opona Yokohama GEOLANDAR A/T G015 lepiej przylega do felgi, w mniejszym stopniu ulega deformacji profilu oraz odporna jest na uszkodzenia mechaniczne.
- Opona Yokohama GEOLANDAR A/T G015 charakteryzuje się uniwersalnymi właściwościami. Przystosowuje się do każdych okoliczności pogodowych. W centralnej części opony znajdują się mocne klocki, które gwarantują wysoką przyczepność i kierowalność, niezależnie od stanu nawierzchni. Ukośne ułożenie klocków gwarantuje stały kontakt z podłożem, nawet podczas jazdy na nierównej nawierzchni i w terenie. Duża ilość szerokich rowków zapewnia szybkie oczyszczanie bieżnika z błota, drobnych kamieni, a także przyśpiesza transport wody na boki.
- Wzór gwarantuje również krótszą drogę hamowania oraz lepsze trzymanie się drogi dzięki licznym ostrym krawędziom bieżnika. Opona Yokohama GEOLANDAR A/T G015 posiada dwukierunkowe kanały obwodowe. Ich zadaniem jest osuszanie bieżnika. Woda usuwana jest na zewnątrz opony, co stanowi odpowiednie zabezpieczenie przed poślizgiem hydrodynamicznym. Aby poprawić osiągi na drodze utwardzonej, konstruktorzy zastosowali wzmocnione barki, których wzór zachodzi aż na ścianę boczną opony. Wyposażono je w mocne bloki o zróżnicowanym kształcie i rozmiarze. Konstrukcja zapewnia odpowiednią stabilizację toru jazdy oraz gwarantuje przyczepność na zakrętach. Dodatkowym atutem opony jest atrakcyjny wzór ściany bocznej, zaopatrzony w duże napisy.
- Yokohama GEOLANDAR A/T G015 to nowoczesna opona terenowa, która charakteryzuje się wysoką przyczepnością i kierowalnością, niezależnie od warunków atmosferycznych. Przeznaczona jest zarówno do klasycznych terenówek, jak i dużych SUVów. Sprawdza się w trudnych warunkach terenowych. Równie dobrze radzi sobie na drodze utwardzonej.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 75 / R15
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII