OPINII
WYSYŁKA W 24H
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Michelin w 2020 roku wprowadził na rynek nową oponę letnią do samochodów dostawczych. Nowy bieżnik Agilis 3 został zaprojektowany tak, aby dostarczyć użytkownikowi najwyższe bezpieczeństwo oraz trwałość użytkowania.
- Nowa opona MICHELIN Agilis 3 dzięki niskim oporom toczenia (klasa B) zapewnia mniejsze zużycie paliwa i znacznie niższy poziom emisji CO2 pojazdu, co oznacza nawet 100 kg dwutlenku węgla rocznie mniej. Dodatkowo gama charakteryzuje się zoptymalizowaną wagą. Nowy model opony do samochodów dostawczych jest lżejszy o ok. 1,6 kg od opony poprzedniej generacji MICHELIN Agilis+, co przekłada się na mniej odpadów i mniejsze wykorzystanie zasobów naturalnych.
- Producent szczyci się, że Agilis 3 to znakomite parametry w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni od pierwszego do ostatniego kilometra, a to dzięki technologii EverGrip. W oponie zastosowano bardziej pionowe ścianki rowków, które zapewniają stałą ilość gumy na styku z podłożem i gwarantują przez to skuteczne odprowadzanie wody. Mieszkanka gumowa zawiera innowacyjny polimer pozwalający zastosować większą ilość krzemionki i sadzy, co zwiększa przyczepność opony na mokrej nawierzchni.
- Opona ma zapewnić przebieg większy nawet o 7 proc. w porównaniu do opon poprzedniej generacji. MICHELIN Agilis 3 wykonano z odpornej na otarcia mieszanki gumowej z wykorzystaniem innowacyjnej technologii stosowanej w oponach ciężarowych. Oponę wyposażono w specjalne tarcze chroniące boki opony przed uszkodzeniem. To pierwsza opona dostawcza z opatentowanymi, stosowanymi dotychczas w oponach ciężarowych ewakuatorami, które zapobiegają zakleszczaniu się kamieni w rowkach bieżnika.
- Według wewnętrznych testów koncernu nowy Michelin Agilis 3 pozwala zredukować emisję CO2 do atmosfery o średnio 100 kg na każde 20 000 km pokonanych przez samochód użytkowy. Odpowiada to ilości CO2 pochłanianej przez trzy przeciętne drzewa i oznacza zmniejszenie zużycia paliwa o 0,2 l / 100 km, a więc realne oszczędności rzędu 100 euro.
- W opinii Michelin wydajność hamowania na suchej nawierzchni może wzrastać z biegiem czasu. Z kolei na mokrej nawierzchni wydajność ta spada w miarę zużywania się opony. W przypadku opon Agilis 3 celem producenta, zgodnym z przyjętą długoterminową strategią w zakresie żywotności ogumienia, było zapewnienie maksymalnej skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni aż do granicznej wartości zużycia bieżnika (1,6 mm).