OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- W marcu 2021 Michelin wprowadza na rynek oponę Michelin e.Primacy o niskich oporach toczenia. Opona posiada klasę A efektywności energetycznej i klasę B przyczepności na mokrej nawierzchni. Niskie opory toczenia przekładają się na zmniejszenie zużycia paliwa w autach spalinowych i poprawiają zasięg samochodów elektrycznych.
- Niskie opory toczenia opony Michelin e.Primacy pozwolą właścicielowi pojazdu zaoszczędzić 0,21 litra paliwa na 100 km. Zmniejszenie ilości zużywanego paliwa w naturalny sposób skutkuje również niższą emisją CO2 do atmosfery i to o blisko 174 kg przez cały okres eksploatacji.
- Nowa propozycja Michelin polecana jest szczególnie właścicielom aut elektrycznych i hubrydowych. Zarówno producentom, jak i właścicielom takich pojazdów oprócz bezpieczeństwa zależy na wydłużeniu zasięgu. Francuski producent obiecuje, że zastosowanie opony e.Primacy, pozwoli na zwiększenie zasięgu o 7%.
- W najnowszym bieżniku koncern Michelin zastosował technologie znane już z poprzedniego modelu Primacy 4, tak bardzo doceniane przez ekspertów motoryzacyjnych jak i użytkowników opon.
- Jedną tych technologii jest EverGrip. Dzięki temu rozwiązaniu, które jest odpowiedzialne za zapewnianie przyczepności opon od ich nowości aż do całkowitego zużycia, zyskujemy pewność , że nasza opona zawsze stanie na wysokości zadania. Stopniowo otwierające się rowki wraz ze ścieraniem się wierzchniej warstwy bieżnika, zapewniają skuteczne odprowadzanie wody o wiele dłużej niż w przypadku standardowego ogumienia.
- MaxTouch to technologia, która optymalizuje obszar kontaktu opony z podłożem. Dzięki niej naprężenia powierzchniowe rozkładane są po całym bieżniku, który w konsekwencji zużywa się wolniej i równomiernie. Znacznie przedłuża to żywotność opon, co w połączeniu z technologią EverGrip oferuje prawdziwą rewolucję w czasie eksploatacji ogumienia.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 235 / 50 / R19
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII
OPINII