OPINII
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r. Nowe zasady wprowadzane przez Unię Europejską, nakazują producentom obowiązkowe etykietowanie opon. Oznaczenia odpowiednio kategoryzują opony oraz określają ich wpływ na wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu. Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.
Efektywność paliwowa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2. Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadza się na pojeździe w warunkach określonych odpowiednim regulaminem, w którym zdefiniowane zostały m.in. prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody czy temperatura. Skala powstała poprzez porównanie osiągów testowanych opon do osiągów opony wzorcowej. Jaka jest różnica między oponami klasy A i G? Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G wynosi 18 metrów. Dystans równy czterem długościom samochodu
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
- Aby sprostać tym wyzwaniom, ponad czterystu specjalistów w dziedzinie badań i rozwoju przez 24 miesiące prowadziło testy na trzech kontynentach. Ich rezultatem jest najnowsza opona serii Dunlop Winter Sport 5 SUV. Nowe ogumienie wyróżnia się podwyższoną liczbą bloków bieżnika, co zwiększa osiągi opony na nawierzchniach pokrytych śniegiem. Poza tym, ustawione pod kątem lamele w części centralnej zapewniają doskonałą przyczepność boczną na śliskich nawierzchniach. Z kolei pogłębione rowki chronią przed aquaplaningiem, a zoptymalizowana konstrukcja i dystrybucja masy poprawiają efektywność paliwową.
- Nowa opona jest już dostępna na rynku, a pełen asortyment rozmiarów pojawi się w lipcu 2016 r. Nowa Winter Sport 5 SUV to piąta w serii wielokrotnie nagradzanych zimowych, sportowych opon Dunlopa. Jej konstrukcję udoskonalono w oparciu o sukces poprzednich generacji, a szczególnie dynamicznej opony Winter Sport 4D. Nową oponę zaprojektowano tak, by pomagała kierowcom radzić sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami na drodze i zimowymi zjawiskami, takimi jak: gołoledź, błoto pośniegowe, lód, topniejący śnieg czy kałuże.
- W porównaniu z poprzednim modelem, Winter Sport 5 SUV hamuje o pięć procent lepiej na mokrej nawierzchni i o 16% lepiej na lodzie. Ponadto wyróżnia się oporem toczenia obniżonym o 15% i o 4% lepszym przyspieszeniem na śniegu3. Wysokie parametry nowej opony w zróżnicowanych warunkach zimowych potwierdził także test niemieckiego magazynu „ACE Lenkrad”, przeprowadzony we współpracy z niezależnymi organizacjami motoryzacyjnymi GTÜ i ARBÖ4. Dunlop Winter Sport 5 okazał się bezkonkurencyjny pod względem trakcji na śniegu. Ponadto wyróżniał się krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni oraz wysoką odpornością na aquaplaning.
Opona Winter Sport 5 SUV spełnia wszelkie zimowe wymogi, o czym świadczy symbol alpejski – trzy szczyty górskie i płatek śniegu.
- Wysoką skuteczność i niezawodność produktów Dunlopa doceniła m.in. Akademia Jazdy AMG, wybierając tę markę na oficjalnego oponiarskiego partnera. Tory Driving Academy AMG to dobry poligon doświadczalny dla opon Dunlop, który sprawdza ich wysoką jakość oraz osiągi w trudnych i wymagających warunkach.
Zobacz również
Inne opony w rozmiarze 255 / 50 / R20
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
WYSYŁKA W 24H
OPINII
OPINII